UCI wil niet dat renners slagbomen negeren en voert nieuwe regels in

UCI wil niet dat renners slagbomen negeren en voert nieuwe regels in

Trevor Wagener • 14:01, 29-09-2017 / Laatste Update: 03:59, 07-08-2024

De UCI wil korte metten maken met renners die toch nog even onder de gesloten slagbomen door willen glippen. Ook renners die aan de volgauto hangen, worden binnenkort strenger bestraft. De Wielerunie wil daarnaast voor opblaasbare bogen strengere regels hanteren.

De Internationale Wielerunie kan niet lachen met renners die nog snel onder een gesloten slagboom glippen. Wie dat doet, kan nu al uit koers genomen worden, maar vanaf volgend jaar worden de straffen strenger.

Renners die dan nog een slagboom of rood licht aan een overweg negeren, riskeren een schorsing van een maand en een boete van 175 tot 4.370 euro. Diezelfde straf dreigt ook voor renners die aan een volgauto hangen of zich afduwen aan een voertuig en daar op wat voor manier dan ook een voordeel uit halen.

Buiten de tijd, punten kwijt

In rittenkoersen gebeurt het wel eens dat het halve peloton een snipperdag neemt en ruim buiten tijd de aankomst bereikt, omdat de renners weten dat zo'n grote groep toch wordt goedgekeurd door de jury. De straf voor die renners was tot nu toe beperkt: ze verloren in de nevenklassementen het aantal punten dat de ritwinnaar in die rit verdiende.

De UCI wil renners ontmoedigen om collectief buiten tijd te komen door die sanctie zwaarder te maken. Wie de tijdslimiet overschrijdt, maar toch wordt opgevist, verliest al zijn punten in de nevenklassementen.

Boogje

Tot slot past de unie ook de regels aan voor opblaasbare bogen over de weg. Vanaf begin volgend jaar zijn zulke bogen alleen nog toegelaten aan de start, de laatste kilometer en de streep. Ook moet elke boog voorzien zijn van 2 generatoren, waarvan minstens 1 op fossiele brandstof werkt.

Los van al het materiaal, moet er ook altijd een technicus bij de boog staan met een jerrycan reservebrandstof. Vanaf 1 januari 2022 zijn opblaasbare bogen enkel nog toegelaten aan de startlijn.