Miljarden dollars en gigantische contracten: dit zijn de tien meest krankzinnige sponsordeals in de sportgeschiedenis

Redactie Sportnieuws.nl • 08:08, 22-07-2025
Miljarden dollars en gigantische contracten: dit zijn de tien meest krankzinnige sponsordeals in de sportgeschiedenis
i

De gesponsorde Adidas-schoenen van Lionel Messi. © Getty Images.

Redactie Sportnieuws.nl • 08:08, 22-07-2025

Van levenslange schoenendeals die oplopen tot bijna een miljard dollar tot meerjarige samenwerkingen ter waarde van honderden miljoenen: de grootste sponsorcontracten in de sportwereld laten zien hoe partnerschappen met merken niet alleen de bankrekening van sporthelden spekken, maar ook het wereldwijde imago van bedrijven helpen vormen.

Wat zijn de grootste sponsorcontracten aller tijden? De website Brand vision insights analyseerde de recordbrekende sponsordeals in de sport, waarbij de waarde van de contracten, de looptijd en de atleten erachter werden belicht. Onderstaand vind je de tien meest lucratieve sponsordeals met topsporters aller tijden.

1. Michael Jordan en Nike - 1,3 miljard dollar (36+ jaar samenwerking)

Basketballegende Michael Jordan tekende in 1984 een revolutionair contract met Nike, ter waarde van 500.000 dollar per jaar, plus de rechten op zijn eigen schoenenlijn. Alleen al in het eerste jaar genereerden de Air Jordan-sneakers een omzet van 126 miljoen dollar. Door de decennia heen heeft Jordan meer dan 1,3 miljard dollar verdiend dankzij royalty's. Deze samenwerking heeft de sportmarketing opnieuw gedefinieerd en de standaard gezet voor alle toekomstige sponsorcontracten.

2. Cristiano Ronaldo en Nike - 1 miljard dollar (levenslang contract)

Topvoetballer Cristiano Ronaldo is een van de slechts drie sporters met een levenslang contract bij Nike. Zijn wereldwijde bekendheid en marketingwaarde maken hem een sleutelfiguur voor het merk, vooral in de voetbalwereld. Nike zag in hem een langetermijnsymbool van hun strategie.

3. LeBron James en Nike - 1 miljard dollar (levenslang contract)

Nike sloot in 2015 met topbasketballer LeBron James het meest waardevolle individuele contract tot dan toe. Als marketingopvolger van Jordan genereert James jaarlijks honderden miljoenen dollars aan inkomsten uit de verkoop van sneakers, en zijn status in de NBA versterkt Nike's dominantie.

4. Lionel Messi en Adidas - 1 miljard dollar (levenslang contract)

Stervoetballer Lionel Messi is de enige voetballer met een levenslang contract bij Adidas. Zijn shirts, schoenen en merchandise leveren de onderneming enorme inkomsten op, zelfs na zijn vertrek bij Barcelona en overstap naar Inter Miami CF.

Enorme sponsorcontracten ter waarde van honderden miljoenen dollars

Hoewel ze de miljard niet halen, hebben talloze topsporters zeer lucratieve contracten afgesloten, vaak voor tien jaar of langer, wat zorgt voor stabiele en spraakmakende partnerships. Hier zijn enkele voorbeelden:

5. Kevin Durant en Nike - 300 miljoen dollar (10 jaar, later levenslang)

Het contract werd in 2014 getekend als reactie op een bod van Under Armour. Aanvankelijk was er een samenwerking van 10 jaar afgesproken, maar in 2024 tekenden topbasketballer Kevin Durant en Nike een levenslang contract. Nike voorkwam dat de concurrentie Durant zou "stelen" en investeerde enorm veel geld om een van de meest dominante NBA-scorers te behouden. Die zet heeft zich ruimschoots terugbetaald.

6. Roger Federer en Uniqlo - 300 miljoen dollar (10 jaar)

Tennislegende Roger Federer verliet Nike in 2018 en tekende bij het Japanse merk Uniqlo. Uniqlo garandeert hem het volledige bedrag, zelfs na zijn pensionering. Zijn vertrek bij Nike verraste velen, maar Uniqlo wilde een wereldwijd bekend gezicht, en Federer bood hen dat. Het contract omvat ook de periode na zijn actieve carrière, wat een langetermijnvisie op marketing laat zien.

7. Rory McIlroy en Nike - 250 miljoen dollar (10 jaar)

Topgolfer Rory McIlroy werd een sleutelfiguur in Nike's golfstrategie, en zelfs nadat het merk stopte met de productie van golfclubs, bleef hij ambassadeur voor hun kleding. Zijn sterrenstatus op en naast de baan rechtvaardigde de investering.

8. Stephen Curry en Under Armour - 215 miljoen dollar (11 jaar)

Under Armour kreeg een kans toen Nike Stephen Curry "misliep". Zijn groei in de NBA en charisma maakten van UA een serieuze concurrent voor Nike in basketbal. Sterspeler Curry is nu het gezicht van het bedrijf en drager van een heel submerk.

9. Derrick Rose en Adidas - 185 miljoen dollar (14 jaar)

De jongste MVP in de geschiedenis van de NBA, Derrick Rose, tekende op slechts 23-jarige leeftijd een van de grootste contracten voor zo'n jonge sporter – een 14-jarige samenwerking met Adidas ter waarde van 185 miljoen dollar. Naast het hoge jaarsalaris omvatte het contract ook extra privileges zoals het in dienst nemen van familieleden en toegang tot privévluchten. Hoewel blessures hem ervan weerhielden de wereldwijde roem te bereiken die velen verwachtten, bleef Adidas hem trouw. Ze bleven hem promoten en betalen, wat dit contract tot een van de sportersvriendelijkste in de geschiedenis maakt.

10. David Beckham en Adidas - 160 miljoen dollar (levenslang)

Al in 2003 bood Adidas Voetbalicoon David Beckham een levenslang contract aan ter waarde van 160 miljoen dollar, waarmee hij het belangrijkste gezicht van het merk werd – niet alleen voor voetbal, maar ook voor mode en lifestyle. Het contract werd gesloten toen Beckham naar Real Madrid verhuisde, en zijn bekendheid leverde Adidas enorme voordelen op wereldwijd – van Azië tot Amerika. Beckham belichaamde perfect de mix van sport, mode en popcultuur, en Adidas gebruikte hem voor de promotie van de Predator-voetbalschoenen en talloze kledinglijnen. Zelfs na zijn afscheid van het voetbal bleef hij een centrale figuur in hun campagnes, wat bevestigt hoe belangrijk de synergie tussen merk en sporter op lange termijn is.

Marketingkracht van sportsterren

Of het nu gaat om levenslange contracten van meer dan een miljard dollar of negencijferige deals in de meest productieve jaren van een carrière, de meest waardevolle sponsorovereenkomsten in de sport onthullen de enorme marketingkracht van sportsterren. Van het baanbrekende contract van Jordan met Nike tot de huidige iconen zoals Messi, Ronaldo en James, laat elk van deze contracten zien hoe een merk van een sporter een wereldwijde legende kan maken – en vice versa.