Dit is Fernando Alonso: boefje haalde de spotlights met Taylor Swift, Crashgate en Oscar Piastri-soap
i

Fernando Alonso © Getty Images, beeldbewerking Sportnieuws.nl

Dit is Fernando Alonso: boefje haalde de spotlights met Taylor Swift, Crashgate en Oscar Piastri-soap

07:30, 15-01-2025 / Laatste Update: 15:54, 16-01-2025

Fernando Alonso is door zijn rijke verleden de meest spraakmakende coureur in de Formule 1. Hoewel hij steeds meer naar de achtergrond verdwijnt, is er over zijn eerste jaren in de autoklasse genoeg te vertellen. Dit is het eeuwige talent Alonso (43), recordhouder wat betreft de meeste races in de F1.

2001, 2003-2018 en 2021 tot het heden. Alonso rijdt al 21 seizoenen in de Formule 1 en begint in 2025 aan nummertje 22. In die periode won hij twee wereldkampioenschappen, pakte hij 32 racewins en 106 podiumplekken. Ondertussen was hij onderdeel van het Crashgate-schandaal, maakte hij overal waar hij kwam vijanden in de sport en heeft hij ook een interessant (date)leven náást de baan.

Alonso begon zijn carrière in 2001 bij Minardi. Vervolgens moest de Spanjaard een jaar van achter de boarding toekijken, waarna hij in 2003 bij Renault mocht instappen. Daar eindigde hij achtereenvolgens zesde, vierde en twee keer bovenaan in het eindklassement. En wat doe je als tweevoudig wereldkampioen, die uitstekend op zijn plek zit bij de Franse renstal?

Ruzie met Hamilton

Verkassen naar McLaren, om zo voor een schokgolf door de Formule 1 te zorgen. Hij eindigde daar derde in het klassement, op slechts één punt van kampioen Kimi Raikkonen (110). Lewis Hamilton - Alonso's teamgenoot - kwam ook een schamel puntje tekort (109), door een zinderende slotrace waarin Raikkonen de benodigde tien punten pakte om kampioen te worden. Maar wat er gedurende het hele seizoen gebeurde, bevestigde voor het eerst het verhitte karakter van Alonso.

Alonso heeft nog altijd een hekel aan Hamilton en dat komt door dát seizoen. Midden in het jaar had de Spanjaard in de kwalificatie voor de Grand Prix van Hongarije de eerste plek te pakken. Om te zorgen dat hij P1 vasthield, ging hij expres te laat naar buiten, om zo te voorkomen dat Hamilton nog een tijd neer kon zetten. Alonso kwam daar niet mee weg, want hij kreeg een gridstraf en dat bleek een dure.

Spygate

Hamilton won alsnog de race - na het negeren van een teamorder - en dat zorgde voor wrijving bij Alonso. De Spanjaard schopte ruzie met McLaren-baas Ron Dennis en dreigde met het verklappen van het Spygate-schandaal (McLaren spioneerde bij Ferrari). Alonso had de mails namelijk ook in handen. Het zorgde er uiteindelijk voor dat beide coureurs zich moesten verantwoorden bij de FIA: als ze eerlijk waren, bleven ze buiten schot en mochten ze hun WK-punten behouden.

Tussen de McLaren-chaos door pakten de Renault-coureurs in dat spannende jaar gezamenlijk één podiumplek en niks wees erop dat het team het in 2008 beter zou doen. Maar Alonso moest door een ijzige band bij McLaren wel terugkeren. Het zorgde opnieuw voor een van de meest spraakmakende verhalen die de Formule 1 rijk is.

Bernie Ecclestone steunt rechtszaak Felipe Massa om wereldtitel vanwege 'crashgate': 'Het beste om te doen'

12 maart 2024, 11:55

Felipe Massa heeft de Formule 1 voor de rechter gesleept: hij wil namelijk de wereldtitel van 2008 hebben. Alles draait daarbij om een incident tijdens de Grand Prix van Singapore waarbij Renault-coureur Nelson Piquet Jr. expres crashte, beter bekend onder de naam 'crashgate'. Voormalig Formule 1-eigenaar Bernie Ecclestone is een van de aangeklaagden en hij toont begrip voor de acties van Massa.

Crashgate

Voor het verhaal gaan we naar Singapore, waar Alonso zich in zijn Renault als vijftiende kwalificeerde voor de race. Teamgenoot Nelson Piquet Jr. (de broer van Max Verstappens vriendin Kelly) kon het hele seizoen het tempo van Alonso al niet bijbenen en reed zijn auto naar de zestiende plek in de kwalificatie.

Alonso beunde zich in de eerste ronde van de race door het veld en Renault zag een kans: als Piquet op een of andere magische manier crasht, kon Alonso die race wel eens winnen. Tegen alle verwachtingen in liet het team de Braziliaan zichzelf daadwerkelijk in de muur rijden. Piquet ging ermee akkoord, omdat hij door de mindere resultaten vreesde voor zijn plek in het team. En zo geschiedde: zijn teamgenoot kwam door de gunstige safety car en omstandigheden na 61 ronden als eerste over de finish.

Fernando Alonso moest zich melden in de rechtbank wegens de Crashgate © Getty Images

Nieuwe schoktransfer

Vanaf 2010 reed Alonso vijf seizoenen op rij voor Ferrari, waar hij drie keer als tweede eindigde in de WK-stand. Het bleken zijn laatste échte succesjaren: in 2013 boekte hij zijn laatste racewin tot nu toe. Alonso snapte er niks van: hij reed voor een van de beste teams van de grid, maar toch kon hij geen nieuw kampioenschap winnen. De coureur besloot een sprong in het diepe te wagen en bij McLaren te tekenen.

Het bleek opnieuw een foute keuze. In vier jaar bij de Britse renstal bleek een handvol vijfde plekken (in een grand prix) zijn beste resultaat. Tijd om de Formule 1 te verlaten, dacht hij na het 2018-seizoen. Dat was niet omdat er geen topteam voor hem was gekomen, verzekerde de tweevoudig wereldkampioen. In werkelijkheid waren de topteams wel gevuld. Alonso had namelijk nog grotere dromen naast de hoogste autoklasse.

Fernando Alonso in de Indy 500 (2017) © Getty Images

Dromen van Triple Crown

Die grote dromen kwamen een jaar eerder, in 2017, al naar buiten. Alonso droomt ervan om de Triple Crown te veroveren, iets wat slechts één coureur ooit is gelukt. Het winnen van de Grand Prix van Monaco in de F1 (wat de Spanjaard heeft gedaan), de Indy 500 én de 24 uur van Le Mans. In 2017 mocht hij een race overslaan van McLaren om mee te doen aan de Indy 500. In een McLaren lag hij 27 ronden aan kop, maar viel hij aan het einde van de race uit.

Maar in 2018 én in 2019 won Alonso wel de 24 uur van Le Mans, waardoor hij nog altijd kans maakt op die felbegeerde kroon, die alleen Graham Hill ooit wist te grijpen. Alonso reed daarna ook nog tweemaal de Indy 500 (in 2019 en 2020), met een 21e plek als beste resultaat. Én in 2020 deed de Spanjaard ook mee aan de Dakar Rally.

Lol met de Oscar Piastri-soap

Alonso maakte dus gretig gebruik van zijn jaren buiten de Formule 1, maar besloot in 2021 toch terug te keren. Hij tekende bij Alpine, het vroegere Renault. Na twee seizoenen maakte hij vervolgens de overstap naar Aston Martin, maar niet zonder nog even de boel nog flink op stelten te zetten bij zijn oude team.

Alpine had een mooi plan uitgestippeld: we verlengen het contract van Alonso voor één seizoen en brengen het jaar daarna de talentvolle Oscar Piastri. Maar Alonso besloot onder één hoedje te spelen met Piastri. Ze kwamen erachter dat als Alonso lang genoeg wachtte met een besluit nemen, de talentvolle Australiër 'transfervrij' werd door een clausule in zijn contract.

En dat gebeurde dan ook: nadat Alonso bekendmaakte te vertrekken bij Alpine, maakte het team trots bekend Piastri te tekenen voor het nieuwe jaar. Reden voor de talentvolle coureur om er een tweetje uit te slingeren: 'Ik begrijp dat er een persbericht naar buiten is gebracht. Dat klopt niet: ik rij volgend jaar niet voor Alpine.'

Eindelijk rust

Piastri tekende bij McLaren, Alonso ging naar Aston Martin. De twee zullen ongetwijfeld hard hebben gelachen om hun actie, of in ieder geval toch 'boefje' Alonso. De reden dat hij bij Aston Martin ging rijden, is vanwege het geld en de ervaring. Lance Stroll was namelijk de andere coureur en zijn steenrijke vader Lawrence de eigenaar van de ploeg.

Aan het begin van 2023 had Aston Martin een uitstekende auto en deed Alonso opeens weer mee om de zeges. De Spanjaard wist geen race te winnen, maar hij eindigde dat seizoen wel acht keer op het podium en werd vierde in het eindklassement. In 2024 beleefde hij een 'rustig' seizoen en ook in het nieuwe jaar rijdt hij voor het team. Op die manier zal Alonso zijn recordaantal van 404 races in de F1 nog verder uitbreiden.

Taylor Swift

Of Alonso nu een winnende auto heeft, of niet: hij is nooit ver van de spotlights vandaan. In 2024 zette hij namelijk de F1-paddock op z'n kop met geruchten over een relatie met de Amerikaanse superster Taylor Swift. Als hem werd gevraagd naar dates met Swift, verscheen er altijd een ondeugende lach op zijn gezicht. Die geruchten werden snel minder, toen de zangeres de volgende songtekst in één van haar nummers gebruikte: 'Ik ben een Aston Martin die jij regelrecht de greppel in stuurde.' Inmiddels gaat Swift met American Football-ster Travis Kelce.

Alonso lijkt momenteel geen relatie te hebben, maar was in het verleden een ware rokkenjager. Hij was in 2023 een half jaar samen met F1-presentatrice Andrea Schlager, had daarvoor vijf jaar een relatie met het Italiaanse model Linda Morselli (ook de ex van motorcoureur Valentino Rossi) en was tussen 2006 en 2011 getrouwd met de Spaanse zangeres Raquel del Rosario.