Ongeloof over ‘onbegrijpelijke actie’ van Davy Klaassen bij Ajax: 'Speelde ook nog heel slecht toneel'
i

Davy Klaassen treurt na rode kaart voor Ajax tegen Union Sint-Gillis. /Getty Images.

Ongeloof over ‘onbegrijpelijke actie’ van Davy Klaassen bij Ajax: 'Speelde ook nog heel slecht toneel'

Robert Maaskant • Aron Kattenpoel Oude Heerink • 15:00, 21-02-2025 / Laatste Update: 15:01, 21-02-2025

Ajax ontsnapte op miraculeuze wijze aan een dramatische uitschakeling in de Europa League. De rode kaart van Davy Klaassen was bijna fataal voor de Amsterdammers, maar uiteindelijk trok Ajax aan het langste eind tegen Union Sint-Gillis. In de Sportnieuws.nl-podcast De Maaskantine toont Robert Maaskant zijn ongeloof. "Dat zagen we eerder ook bij die achterlijke duikeling van Hernandez."

Klaassen keerde in de 25e minuut een schot van Union-aanvaller Sofiane Boufal vlak voor de doellijn met beide handen, waarna hij het veld moest ruimen. Maaskant steekt zijn verbazing over de actie niet onder stoelen of banken. "Dat begrijp ik écht niet, dat moet een reflex zijn. Ik vond het gewoon niet heel erg slim", stelt Maaskant.

Toneelspel

Na zijn onbegrijpelijke actie deed de middenvelder van Ajax ook nog eens alsof hij in het theater stond. "Dan doet hij alsof hij last had van zijn borst, maar daar speelde hij heel slecht toneel. Wie probeert hij nou te foppen, joh. Dat zagen we eerder ook bij die achterlijke duikeling van Theo Hernandez bij Milan - Feyenoord. Spelers weten toch ook dat iedere milliseconden van het beeld teruggedraaid kan worden?"

Beluister hieronder de vijfde aflevering van De Maaskantine.

Vergelijking met Luis Suárez

Damian Vlottes, presentator van De Maaskantine, maakte vervolgens de vergelijking met Luis Suárez. In de laatste minuut van de kwartfinale tussen Ghana en Uruguay sloeg de oud-Ajacied de bal van de doellijn en de penalty werd gemist. "Suárez deed dat uit pure overlevingsdrang, die wist honderd procent wat hij deed. Hij wilde zijn ploeg er doorheen slepen, maar van die actie van Klaassen snap ik helemaal niks. Je hebt de VAR en alles wordt gezien…"

Apart fenomeen

Uiteindelijk liep de rode kaart met een sisser af, want in de resterende 65 minuten hield Ajax knap stand. "Ga er maar aan staan, na die rode kaart én de domper van de 2-0. Dan moet je in de overlevingsmodus en dat hebben ze gedaan. Dat is hartstikke knap, maar daarin zag je ook de zwakte van Union, die konden helemaal niet voetballen. Dat is natuurlijk de mazzel van Ajax."

"Het doet niks af aan de prestatie, maar het is natuurlijk wel heel een apart fenomeen dat Ajax nu bewierookt wordt om iets wat ze hartstikke slecht gedaan hebben. Want dit had gewoon 4-0 moeten zijn in de ArenA", vervolgt Maaskant, die wel direct de zwakte van Ajax naar boven zag komen. "Dan zie je dat dit Ajax, als ze echt heel frivool willen spelen, dat ze dan vergeten om te verdedigen."

Onbegrip over blijdschap

Uiteindelijk maakte Kenneth Taylor vanaf de stip de allesbeslissende 1-2, waarmee de ploeg van Francesco Farioli de achtste finales van de Europa League veiligstelden. "Ik ben er blij mee want het is goed voor het Nederlands voetbal, maar waar zit iedereen nou voor te juichen? Je staat met 2-0 voor, je speelt thuis, een aangeslagen tegenstander en je gaat echt met de hakken over de sloot naar de volgende ronde toe…", besluit Maaskant.

Beluister De Maaskantine

In de vijfde aflevering van de Sportnieuws.nl-podcast De Maaskantine geeft de nieuwe trainer van Helmond Sport zijn scherpe mening over onder meer Robin van Persie en René Hake als trainers van Feyenoord. Verder gaat Maaskant samen met presentator Damian Vlottes in op de straf van Luis Rubiales, het niet verlengen van het contract van Andries Jonker bij de Oranje Leeuwinnen en krijgt hij enkele prikkelende stellingen en dilemma's voorgelegd.

Elke aflevering wordt afgesloten met de rubriek de 'Slotfase', waarin Maaskant inzoomt op de prestaties van succescoach Arne Slot van Liverpool in Engeland. Bekijk hieronder de gloednieuwe podcast of check in via Spotify of YouTube, waar de uitzending ook te bekijken is.