Terpstra ziet zesdaagse 'hip' worden door succes op de weg

Terpstra ziet zesdaagse 'hip' worden door succes op de weg

admin • 09:15, 08-01-2017 / Laatste Update: 06:40, 07-08-2024

Wegrenners kiezen als voorbereiding voor de piste in Ahoy. Niki Terpstra is al lang niet meer de enige. Steeds meer wegrenners kiezen voor de Zesdaagse van Rotterdam als voorbereiding op het wielerseizoen.

Koppel

"De Zesdaagse is hip geworden'', zegt Niki Terpstra lachend. Hij heeft net een koppelkoers van ruim honderd ronden achter de rug en fietst uit op een rollenbank. Terwijl Quick-Step-ploeggenoten als Boonen, Stybar en Gilbert op trainingskamp zijn in Spanje, begint het wielerjaar van Terpstra traditiegetrouw in Ahoy. Na winst in 2013, 2014 en 2015 met zijn Belgische maat Iljo Keisse jaagt hij nu met Jens Mouris op een 4e eindzege. De winnaar van Parijs-Roubaix in 2014 zweert bij een seizoensvoorbereiding op de piste, met zes dagen van tempowisselingen, snelheid en vaardigheid.

Succes

"Het succes van baanrenners op de weg draagt bij aan de populariteit van de zesdaagsen'', zegt Terpstra. "Bradley Wiggins won de Tour. Dan kan het toch niet slecht zijn om op de baan te rijden. En juist omdat Mark Cavendish zich op de baan voorbereidde, reed hij afgelopen jaar een van zijn beste Tours. Dat opent de ogen van velen. Ook bij ploegbazen en trainers die er niet zo enthousiast over waren. Voor hen is het ook een eyeopener.''

Terpstra ziet baanwielrennen ook als een goede leerschool. "De jeugd moet dit veel gaat doen voor traptechniek en stuurvaardigheid. Die wegfiets, daar rijd je de hele lente, zomer en herfst al op. Als nieuweling of junior moet je in de winter eigenlijk alleen op de baan of in het veld rijden. De baan hoort bij je opleiding tot wielrenner.''

Uitzondering

De afgelopen jaren was Terpstra als wegrenner van naam een uitzondering op de Rotterdamse Zesdaagse tussen de Belgische, Deense, Duitse en Spaanse koppels en Nederlandse baanpuristen als Wim Stroetinga en Yoeri Havik. Maar steeds meer wegrenners zoeken hun heil op de piste.