De internationale wielerunie UCI dreigt opnieuw in zwaar weer terecht te komen. De Hongaarse ingenieur Istvan Varjas beweert dat de UCI tijdens de afgelopen Tour de France de politie heeft belet haar werk te doen bij de fietscontroles. Hij is naar eigen zeggen de ontwerper naar de motortjes in fietsen.
Varjas laat er tegenover Cyclingnews.com geen twijfel over bestaan. De controles op het motortje verliepen in de Tour niet zoals het hoort. ,,Omdat de UCI weigerde dat de Franse politie de fietsen controleerde", zegt Varjas. De Hongaar beweert in 1998 een prototype van een fietsmotortje op de markt gebracht te hebben.
Groter schandaal dan motortjes
In 'Off the Ball', een radioprogramma, pakte Varjas deze week uit met zware beschuldigingen. ,,Afgelopen zomer had ik een zeer vreemde ervaring in de Tour", aldus Varjas. ,,De UCI verbood de agenten om de fietsen te controleren. Deze organisatie is verantwoordelijk voor het aanpakken van mechanische fraude. Als de UCI dat niet doet, is ze medeplichtig aan bedrog. Dat is een groter schandaal dan het wel of niet gebruik maken van de motortjes."
Kathy LeMond
Het verhaal van Varjas wordt bevestigd door Kathy LeMond, echtgenote van drievoudig Tourwinnaar Greg. ,,Varjas sprak met de Franse politie", zegt de Amerikaanse in een mail aan wielersite Cyclingnews. ,,Hij legde de agenten uit hoe zo'n motortje werkt en hoe je het bedrog kan opsporen. De agenten werden echter belet om hun werk te doen. De UCI weigerde om hen de fietsen te laten controleren op de wijze zoals Varjas het had aanbevolen."
UCI ontkent
De UCI wijst alle beschuldigingen resoluut van de hand. ,,Tijdens de Tour heeft de UCI diverse opsporingsmethodes gebruikt bij de talloze fietscontroles", zegt een woordvoerder. ,,Dat gebeurde in nauwe samenwerking met de Tour-organisatie, de Franse autoriteiten en de Franse justitie. Wie ons nalatigheid verwijt bij het tegengaan van mechanische fraude, veroordelen wij ten strengste."