Volop lof voor 'wereldgozer' Wout Weghorst van Oranje: 'Wat dat losmaakte…'

Aron Kattenpoel Oude Heerink • 27 juni 2026 om 11:56 / Update: 38 minuten geleden
Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Volop lof voor 'wereldgozer' Wout Weghorst van Oranje: 'Wat dat losmaakte…'
i

Wout Weghorst bedankt het publiek tijdens het WK. ©PRO SHOTS.

Stel Sportnieuws.nl als voorkeursbron in op Google
Aron Kattenpoel Oude Heerink • 27 juni 2026 om 11:56 / Update: 38 minuten geleden

Oranje-international Wout Weghorst (33) heeft zijn transfervrije status beklonken. De boomlange spits tekent voor de komende jaren bij FC Twente. Tijdens zijn periode bij Ajax zorgde Weghorst geregeld voor discussie, maar voormalig topspits Peter Boeve is juist lovend over hem. "Als hij wordt ingebracht, doet hij het gewoon héél erg goed", zegt Boeve tegen Sportnieuws.nl.

De geruchten over een terugkeer naar zijn oude club namen de afgelopen weken steeds verder toe. Uiteindelijk werd zijn transfer zaterdagochtend definitief beklonken. "Ik vind het een héél goede keuze, van Ajax én Weghorst", begint Boeve. "En dit is voor FC Twente ook een uitstekende transfer, want hij is gewoon nog steeds een héél goede spits. Zeker voor een club als Twente."

'Weghorst is géén Ajax-spits'

Boeve kwam zelf tot 296 wedstrijden voor Ajax. De inmiddels 69-jarige oud-aanvaller weet daardoor als geen ander wat er normaal gesproken van een Ajax-spits wordt gevraagd, maar volgens hem paste Weghorst niet helemaal in dat profiel. "Het was natuurlijk al gek dat hij naar Amsterdam kwam, omdat hij geen typische Ajax-voetballer is. Hij is een goede aanvalsleider, maar geen mooie, meevoetballende spits."

In de afgelopen twee jaar groeide Weghorst, die 65 keer in actie kwam en twintig keer scoorde, zelfs uit tot basisspeler. "Dat is niet ideaal, want je wil Weghorst als breekijzer kunnen gebruiken. Als je iets moet forceren, moet je hem inbrengen. Als hij erin komt, dan gebeurt er namelijk wel wat", vervolgt Boeve, die hoopt op minuten voor Weghorst op het WK. "Het liefst komt hij niet in actie, want dat betekent dat je geen breekijzer nodig hebt, maar ik gun het hem van harte om te spelen. Een wereldgozer", lacht hij.

Discussie rond gedrag

Rond Weghorst gaat het echter vaak ook over zijn gedrag. In zijn tijd bij Ajax sloeg hij bijvoorbeeld een cameraman bij het bedanken van het publiek en daarnaast kreeg hij regelmatig kritiek van journalisten en analisten. "Dat is Wout. Je moet hem nemen zoals hij is. Ik vind het juist héél positief dat hij altijd zichzelf is. Mensen vinden altijd overal iets van, maar hij verdient ook respect. Hij heeft het maximale uit zijn carrière gehaald."

Boeve verwijst daarbij onder meer naar de goals van Weghorst voor Oranje tegen Argentinië in de kwartfinale van het WK 2022. "Dat was ongelooflijk mooi. Als je dat doelpunt na die vrije trap even naar voren haalt… En als je ziet wat dat toen losmaakte, dat was toch geweldig? Als je hem erin zet, weet je als coach dat hij altijd het maximale brengt. Wat dat betreft hoop ik dat hij nog effe een paar wedstrijdjes in mag vallen."

Hedwiges Maduro springt in de bres

Net als Boeve springt óók oud-topvoetballer Hedwiges Maduro in de bres voor Weghorst. "Ik vind dat Wout de laatste tijd ook wel heel erg gezocht wordt", zegt de ex-Ajacied in de Sportnieuws.nl WK voetbalpodcast. Daarbij haalt hij een incident van Weghorst en Noa Lang aan op de training. "Lang geeft een panna en gaat daarna liggen. Dat gebeurt honderd keer op een training. Het lijkt alsof mensen iets willen maken, wat er helemaal niet is."

Volg Sportnieuws.nl op Google Discover