Dik 2 weken ontkwam je niet aan de Olympische Winterspelen. Livesport, talkshows, interviews, analyses, reclames met daarin sporters; het kon niet op. En al die media-aandacht zorgt ervoor dat de atleten van TeamNL een enorme PR-waarde hebben.
Maar welke olympiërs van TeamNL hebben nou de grootste PR-waarde? Het bedrijf Clipit, gespecialiseerd in media monitoring, heeft dat becijferd. Hoe dan? Door bij al die media-aandacht te kijken naar de advertentiewaarde en de impactscore.
De 3 Koninginnen
Dan blijkt dat Irene Schouten de grootste PR-waarde heeft: 14,5 miljoen euro. Ireen Wüst volgt met 13,4 miljoen en Suzanne Schulting met 12,4 miljoen. Check hieronder een langere lijst.
Langebaanschaatsen
In 2018 was het langebaanschaatsen goed voor 74 procent van de totale PR-waarde. In 2022 is dat gedaald naar 59 procent. Shorttrack voerde de PR-waarde op van 21 naar 23 procent.
PR-waarde
Irene Schouten 14,5 miljoen
Ireen Wust 13,4
Suzanne Schulting 12,4
Sven Kramer 8,6
Patrick Roest 8,0
Antoinette de Jong 7,8
Kjeld Nuis 6,8
Thomas Krol 6,7