De Ligue 1 heeft een nieuwe sponsor en heet vanaf dit seizoen officieel Ligue 1 McDonald's. Hoewel dat gek klinkt, is het niet zo bijzonder als je denkt. De Nederlandse Eredivisie had vroeger ook vaak een sponsor in de naam.
Sterker nog: bij de vrouwen is dat nog steeds zo. Daar heet de competitie de Azerion Eredivisie. En de mannen op het tweede niveau van Nederland spelen natuurlijk in de Keuken Kampioen Divisie. Maar Azerion (softwarebedrijf) en Keuken Kampioen (kampioen in keukens) hebben weinig met een (on)gezond leven te maken en McDonald's zéker wel. Waarom sponsort de fastfoodketen dan toch de Franse competitie?
De McDonald's - van origine een Amerikaanse burgertent - betaalt liefst dertig miljoen euro per jaar aan de Ligue 1. Dat is het dubbele van de vorige sponsor van de competitie. In de voorgaande jaren was Uber Eats de sponsor, ook niet per se een bedrijf dat een gezond, sportief leven aanmoedigt.
Sponsors in andere competities
Hoe zit dat in andere competities eigenlijk? De Spaanse competitie wordt in de volksmond altijd 'LaLiga' (of voor de iets oudere lezers misschien 'Primera Division') genoemd, maar officieel heet de competitie nu LaLiga EA Sports. De compeitie daaronder heet geen LaLiga 2 of Segunda Division, maar LaLiga Hypermotion.
De Italiaanse competitie heet sinds dit seizoen officieel de Serie A Enilive en ging hiervoor door het leven als de Serie A TIM. Maar, net als bij de Ligue 1 én LaLiga, zal de voetballiefhebber gewoon 'Serie A' blijven zeggen.
Carabao Cup en de Emirates FA Cup in Engeland
In Engeland mag niemand aan de naam 'Premier League' komen, dus duiken de sponsoren maar op de bekertoernooien. En daar heb je er in Engeland twee van: de Emirates FA Cup en de Carabao Cup (League Cup). Emirates is een luchtvaartmaatschappij uit de Verenigde Arabische Emiraten, Carabao is een energiedrankje uit Thailand.