BLOG: Waarom Alonso met gebroken ribben rondrijdt
i

Getty

BLOG: Waarom Alonso met gebroken ribben rondrijdt

admin • 17:14, 16-04-2016 / Laatste Update: 05:02, 06-01-2024

De carrière van Fernando Alonso speelt zich tegenwoordig af in de middenmoot van de Formule 1. De tweevoudig wereldkampioen uit Spanje rijdt voor McLaren, dat sinds vorig jaar met niet al te sterke Honda-motoren rijdt. Het is gemakkelijk om te stellen dat hij minder goed is dan in zijn gloriejaren. Maar Alonso is nog steeds de allerbeste.

De 34-jarige matador Alonso is een vreemde vogel en het is een stuk makkelijker om fan te zijn van Sebastian Vettel of Daniel Ricciardo. Niet voor niets clashte hij in het verleden meerdere malen met die andere excentriekeling, de veel meer extraverte en 3 jaar jongere Lewis Hamilton. Maar Alonso is ook intelligent. Michael Schumacher-intelligent. Aryton Senna-intelligent. Hij hoort bij de allergrootsten uit de F1-geschiedenis, maar is daar eigenlijk niet genoeg voor erkend. De Universiteit van Sheffield deed deze week een poging.

[poules_f1 athlete="alonso button" url="http://sportnieuws.nl/games/formule-1-game”]

Karakter

Veel heeft te maken met dat moeilijke karakter van hem. Als Alonso vindt dat hij niet goed wordt behandeld, dan gaat hij rare dingen doen. In zijn 15 jaar in de F1 heeft hij dan ook een shitload aan controverses op zijn naam staan. Een greep uit de enorme berg:

Brake tests

In normaal Nederlands: keihard op de rem gaan staan voor iemands neus. In 2003 kwam hij er nog mee weg toen hij David Coulthard pakte, maar toen Nederlander Robert Doornbos 3 jaar later in Hongarije werd gepakt, kreeg Alonso straf. In een training ook nog... Zie dat handje!

Hamilton

Het gezeik met Hamilton in 2007 was eigenlijk de reden dat Alonso toen McLaren verliet. Ook omdat de Brit hem af en toe kon verslaan, maar toch. Wederom in Hongarije zorgde Alonso ervoor dat zijn rivaal geen snelle ronde meer kon rijden in de kwalificatie door wat langer in de pits te blijven staan. H.A.M. had hem eerder niet voorbij gelaten in dezelfde sessie. Hoe uitgekookt kun je zijn. Teambaas Ron Dennis was furieus.

Titel

In 2010 kon Alonso in zijn 1e jaar bij Ferrari voor de 3e keer wereldkampioen worden. Tijdens de afsluitende race in Abu Dhabi kwam hij de onverbiddelijke Vitaly Petrov niet voorbij. Titel weg, Vettel kampioen. Alonso vond dat de in zijn ogen ondergeschikte Rus zich niet met de titelstrijd moest bemoeien. In de uitloopronde na de wedstrijd deed hij dit:

Legende

En dit zijn nog maar 3 van de tientallen momentjes en dingetjes die Alonso op zijn naam heeft staan. De man met de eigen wil heeft ook een hoop slechte carrièrekeuzes gemaakt. Zijn 2 titels voor Renault in 2005 en 2006 waren de opmaat voor een legendarische loopbaan, de keuze voor het grotere McLaren was daarna logisch. Na de controverse met Hamilton ging hij echter direct weer terug naar het Franse team. Toen Ferrari hem in 2010 haalde, leek het een 'match made in heaven'. De beste coureur bij het (in potentie) beste team. 5 seizoenen leverden echter niet een paar titels op, maar slechts 3 2e plaatsen. Red Bull domineerde. Dáár had Alonso moeten rijden.

Frustratie

Gefrustreerd door het enorme potentieel van Ferrari en de waardeloze bakken die ze voor hem bouwden, keerde Alonso begin 2014 terug naar het team waar hij nog wat 'unfinished business' had: McLaren. Dat zit echter in een opbouwfase en podiums zijn ver uit zicht. Het zal waarschijnlijk zijn laatste kunstje worden: proberen het team uit Woking weer aan de kop van het veld te krijgen. Volgend jaar komen er radicaal nieuwe regels – een grote kans voor McLaren en de laatste kans voor Alonso.

Passie

Door alle incidenten en verkeerde keuzes is de passie van Alonso een beetje ondergesneeuwd. Zijn kwaliteiten ook. Na een angstaanjagende crash brak de strijder een paar wervels. Toch wilde hij in Bahrein alweer rijden. Dat mocht niet van de dokter. In China is hij er gelukkig weer bij, al verrekt hij van de pijn. Zaterdag haalde hij het laatste deel van de kwalificatie niet in Shanghai. Geen tijd meer. Alonso kermde het uit over de boordradio. Frustratie of pijn? Hoe dan ook, het heilige vuur zit nog diep bij de vreemde vogel.

Door: Ilja GP Hilhorst