Gokbedrijven mogen Engels voetbal blijven sponsoren, Nederlandse wet wordt strenger: 'De schade is fors'
i

Ter illustratie ©Getty Imaegs

Gokbedrijven mogen Engels voetbal blijven sponsoren, Nederlandse wet wordt strenger: 'De schade is fors'

18:08, 18-03-2025 / Laatste Update: 20:29, 18-03-2025

Het Engelse voetbal dreigde te worden getroffen door een ban op sponsoring door gokbedrijven. Het Hogerhuis steekt daar echter een stokje voor.

Het House of Lords debateerde over de zogeheten Football Governance Bill, oftewel regels voor de voetbalwereld. Het amendement over het totaal weren van gokkantoren haalde het overduidelijk niet: 339 stemmen waren tegen, 74 waren voor.

De indiener van het amendement vreest dat gokkantoren een te machtige positie krijgen en gokverslaving in de hand werken. "We hebben de plicht om advertenties en sponsordeals te weren, die te maken hebben met gokken. Het Engelse voetbal moet zaken die met gokken te maken hebben niet promoten en moet er ook geen banden mee aangaan", aldus Lord Addington.

Minister

Fiona Twycross, de Britse minister voor gokken, vindt het ook belangrijk om scherp te kijken naar de activiteiten van gokbedrijven in de voetbalwereld. Een ban gaat haar te ver. Ze stelt dat de overheid heel duidelijk is over de standaarden die de gokindustrie moet naleven, om ervoor te zorgen dat gokadvertenties "propotioneel en toepasselijk" zijn.

Situatie in Nederland

In Nederland wordt de wetgeving op dit gebied vanaf 1 juli 2025 stukken strenger. Dan is het verboden om 'ongerichte reclame' te maken voor online gokbedrijven. De term ongericht houdt in dat de verzender van de reclame vooraf niet weet wie de reclame te zien krijgt. Ook moeten de ontvangers boven de 24 jaar zijn. Bij sportsponsoring is het onmogelijk om vooraf te garanderen dat aan die voorwaarden wordt voldaan.

Het gaat alleen om online bedrijven. Zogeheten landgebonden casino's, die hun activiteiten aanbieden op plekken waar klanten fysiek aanwezig moeten zijn, mogen nog wel reclame maken. Daarbij mogen loterijen ook optreden als sponsor. De overheid merkt die partijen aan als aanbieders van een minder verslavend aanbod dan dat van online gokkantoren.

Schade

"De schade is fors", zegt Bas Raemakers van Eredivisie CV tegen het AD over de gederfde inkomsten. "Wat wij hebben berekend is 40 miljoen euro directe impact door het wegvallen van sponsoring van clubs en 30 miljoen euro indirecte schade door het wegvallen van advertenties bij mediapartners."

33 van de 34 clubs in het Nederlands bedrijf voetbal hadden overeenkomsten met gokpartners. Alleen Roda JC kiest op basis van morele overwegingen ervoor om af te zien van gokreclames.