Gigantische daling kijkers E-Divisie na ruzie over YouTube-kanaal
i

E-Divisie

Gigantische daling kijkers E-Divisie na ruzie over YouTube-kanaal

admin • 18:41, 22-02-2017 / Laatste Update: 22:34, 07-01-2024

De laatste weken is de E-Divisie, de officiële voetbalcompetitie van de Eredivisie, een grote hit in Nederland. De organisatie deelde vorige week trots dat er meer dan 1 miljoen views waren op de video's van de eerste week. Allemaal leuk en aardig natuurlijk, maar achter de schermen gaat het een stuk minder goed. Dat meldt Numrush.nl.

Het YouTube-kanaal van E-divisie kent 55.000 abonnees op het moment dat ze heel trots bekend maken veel views te hebben op de video's. Kort daarna is er echter ineens een grote verandering. Het kanaal van E-divisie lijkt te verdwijnen, maar wordt omgetoverd tot een andere naam: 'Koning FIFA'. Maar waar is het kanaal van de E-Divisie dan? Die komt aanzetten met een nieuw account. Alleen 1 probleempje: mensen die dachten geabonneerd te zijn op de E-Divisie moeten zich opnieuw abonneren.

Van de 55.000 abonnees die ze voorheen hadden zijn er op dit moment slechts 5000 over. De organisatie roept dan ook druk op social media op om het nieuwe account te gaan volgen. Alleen gaat dat allemaal nog niet zo lekker. Ook de views zijn drastisch afgenomen. Ter vergelijking: het eerste weekend op het oude kanaal had 300.000 views, afgelopen weekend op het nieuwe kanaal slechts 30.000 views.

Hoe komt dat dan?

Een ruzie over het gebruik van een bestaand YT-kanaal is de oorzaak. Producent Endemol Shine dacht slim te zijn om het kanaal van Koning FIFA aan te passen bij de start van de FIFA-competitie. Op dat moment had het kanaal al 40.000 abonnees.

Koning FIFA was echter niet alleen van Endemol, maar ook van Digital Enterprises. Endemol en Digital Enterprises brachten samen met Koen Weijland op het account video's uit. De samenwerking tussen de twee verliep niet zo soepel en het account werd niet echt meer gebruikt. Maar het had wel 40.000 abonnees.

Een uitgelezen kans dus om het account te gebruiken als start-up voor iets nieuws. Alleen veranderde Endemol zonder overleg het account in de E-Divisie. Lekker voor Endemol natuurlijk, maar Digital Enterprises pikte dat niet. Na een aantal keren samen om de tafel te hebben gezeten kwamen beide partijen er niet uit, met als uitkomst dat de E-Divisie een nieuw account heeft moeten opzetten.

Hophop

Aan E-Divisie nu dus de taak om een hoop abonnees te krijgen, zodat ze weer in de buurt komen van de 1 miljoen views die ze tijdens de start van de E-Divisie hadden!