BLOG: 'RB Leipzig staat binnen enkele jaren naast Bayern München'
i

ANP, Pro Shots. Bewerking: Sportnieuws.nl

BLOG: 'RB Leipzig staat binnen enkele jaren naast Bayern München'

Robert Hüsken • 14:41, 22-09-2016 / Laatste Update: 20:32, 12-12-2023

De haat is intens. Duitse harten gevuld met pure jaloezie gaan sneller kloppen wanneer de naam alleen al klinkt. De hoeveelheid testosteron in het bloed schiet omhoog. Maar wen er maar aan. RB Leipzig gaat de top van Duitsland bestormen. En nee, dit is geen Wolfsburg of Hoffenheim. Leipzig wordt een blijvertje.

Niet alleen een promotiestunt

De club is in 2009 uit de grond gestampt door Red Bull. Slechts 7 jaar oud dus! Totaal geen traditie, geen historie. Maar oh, wat is dat merk slim. Ze proberen zoveel mogelijk regels in Duitsland te omzeilen. Zo weet iedereen dat RB gewoon voor Red Bull staat, maar officieel is het: RasenBallsport Leipzig. Merknamen mogen niet. Hiervan zijn nog wel tientallen voorbeelden. Waar het om gaat, is dat de werkwijze van Red Bull uiterst doordacht is. Natuurlijk doen ze het om de promotie van hun energiedrankje. Maar kijk naar het Formule 1-team van Max Verstappen. Wie klaagt daar over? Ook daar heeft een merk als Red Bull eigenlijk niets in die sport te zoeken.

Topsportklimaat

Red Bull zet fantastische dingen neer in diverse sporten. Niet alleen de motorsport. Ook voor BMX'ers, surfers, extreme sporters en wintersporters zetten ze vette trainingscomplexen op. Ze azen op de nieuwste technieken. Het is het neusje van de zalm voor veel topsporters. Dan het voetbal. Red Bull wilde na Salzburg, New York, Ghana en Brazilië een keer écht naam gaan maken. Want Salzburg is leuk, maar daarmee kun je nooit de Europese top bestormen. Hoe vaak je ook kampioen van Oostenrijk bent geworden, echte topspelers zullen daar niet graag gaan voetballen. Daarom Duitsland. Ze wilden eigenlijk andere clubs kopen, maar het werd Leipzig. Tot afgrijzen van veel voetbalfans.

Totaal anders dan Wolfsburg en Hoffenheim

Untergang des Fu$$balls, stond er op een groot spandoek in één van de bijna wekelijkse protesten. Varkenskoppen, doodskisten, protestmarsen en zelfs minuten stilte in de stadions. Duitsers zijn woedend. Niks te maken met voetbal, zeggen ze. Waarom is deze haat dan zoveel erger dan tegen Wolfsburg en Hoffenheim? Deze clubs hebben een sponsor die dicht bij de club staat. Volkswagen IS Wolfsburg, net als Philips bij PSV. Dietmar Hopp is een steenrijke man die altijd fan is van de voetbalclub Hoffenheim uit zijn dorpje, dus is daar geld in gaan steken. Red Bull heeft net als bij de Formule 1, niks met voetbal. En al helemaal niet met Leipzig. Maar dat is de wereld anno 2016. Red Bull is supercommercieel: het heeft in 7 jaar al een hele nieuwe fanbase opgebouwd. Bij thuiswedstrijden zitten 50.000 man op de tribune.

Hoe meer haat, hoe beter de prestaties

Het meest fantastische is dat RB Leipzig alleen maar beter gaat presteren. Hoe meer (inter)nationale haat er komt, hoe beter Leipzig gaat voetballen. Misschien is het je ontgaan, maar de club is gewoon nog ongeslagen in de Bundesliga. Woensdag hield het Champions League-deelnemer Borussia Mönchengladbach op een gelijkspel (1-1), daarvoor rolde het HSV op in Hamburg (0-4) en versloeg het Borussia Dortmund in de laatste minuut: 1-0. In het openingsduel werd een punt gepakt tegen Hoffenheim. Leipzig staat knap zesde. Aan het einde van het seizoen is dat gewoon Europees voetbal. Maar Red Bull wil meer en is ook op weg naar meer. Op weg naar het grote doel. Landskampioen worden. Het liefst vóór 2023, want dan wordt Red Bull-eigenaar Dietrich Mateschitz 80 jaar. Let maar op, dat gaat nog lukken ook.

Door: Robert Hüsken