Kijkcijferexpert schat in hoeveel STER misloopt aan reclame-omzet door matige kijkcijfers

30 november 2022

ProShots

De kijkcijfers van de 3 groepsduels van Oranje pasten bij het niveau van Nederland zelf tot nu toe: matig. Nederland tegen Qatar was zelfs het minst bekeken duel van Oranje op een EK of WK deze eeuw.


Minder kijkers betekent minder inkomsten voor de publieke omroep. Kijkcijferkenner Tina Nijkamp zegt tegen Mediacourant: "Het gaat echt niet goed. Ook de mensen van de STER [die de reclameplekjes verkopen] zullen 3 keer moeten kijken: de reclamespots zullen op minimaal 5 miljoen kijkers verkocht zijn vermoed ik."

Tonnen
Wat is hiervan het gevolg? "Eén spotje kost namelijk 42.830 euro rondom de groepswedstrijden van het Nederlands elftal. Dus wat verliest de STER? Ik vermoed dat deze wedstrijd [tegen Qatar] rond de 200 tot 250 duizend euro minder heeft opgeleverd."

En bij de 1e en 2e WK-partij leverden de spotjes dus ook veel minder op dan gehoopt.