5 bijna onmogelijke opties om de GP van China in te halen in 2020
i

AD

5 bijna onmogelijke opties om de GP van China in te halen in 2020

Martijn Baars • 14:47, 13-02-2020 / Laatste Update: 23:35, 04-01-2024

Vanwege het coronavirus is de GP van China uitgesteld. Maar wanneer moet de race in Shanghai later dit jaar ingehaald worden? De Formule 1-kalender zit bomvol, weet het Algemeen Dagblad.

Daarom zette Formule 1-watcher Arjan Schouten een paar opties op een rij. Conclusie: het wordt héél moeilijk!

Optie 1: 5 races achter elkaar

Na de Europese back-to-back in België (30 augustus) en Italië (6 september) dient zich een eerste eventuele optie aan. Na Monza zit immers een week rust, waarna op 20 september in Singapore geracet wordt. De goede kant van de wereld voor een inhaalrace in China op 14 september. Dan krijgt de sport namelijk voor het eerst in de geschiedenis een ‘quintuple-header’. Met Spa, Monza, Shanghai, Singapore en Sochi achter elkaar in 5 weken tijd.

2 jaar terug viel de 1e ‘triple-header’ in Frankrijk, Oostenrijk en Engeland al bijzonder slecht in de smaak bij coureurs en teams en die 3 races waren nog allemaal op het Europese vasteland, dus reken maar dat een plan voor 5 races op rij op verschillende continenten meteen wordt afgeschoten.

Optie 2: 4 races achter elkaar

Iets meer speling is er als de Chinese race na de Russische GP wordt ingehaald op 4 oktober. Dan krijg je achtereenvolgens Singapore, Rusland, China en Japan. Maar ook dat zou een 1e ‘quadruple-header’ in de geschiedenis van de sport betekenen. Bovendien allemaal aan de Aziatische kant van de wereld, met voor een groot deel van de wereld 4 weekenden vol onaantrekkelijke tv-tijden achter elkaar.

Optie 3: rondom Amerika en Mexico

Plan je de race na de GP van Suzuka door Shanghai naar 18 oktober te verplaatsen, dan creëer je weer een volgend probleem. Want juist die week hebben de teams nodig om na de ‘Aziatische trips’ te verhuizen naar het westelijke deel van de wereld, waar op 25 oktober en 1 november de vaste back-to-back in Amerika en Mexico wacht. En meteen na de dubbele Amerikaanse ontmoeting is China op 8 november zeker geen optie. Dan moet het hele circus na Mexico immers eerst naar de andere kant van de wereld vliegen om meteen daarna vanuit China weer terug te komen naar Zuid-Amerika waar op 15 november Brazilië wacht.

Optie 4: afsluiten met een 'triple-header'

China tussen Brazilië en Abu Dhabi proppen op 22 november zou een optie kunnen zijn. Dan wordt China de voorlaatste race van 2020. Nieuw probleem is dan echter wel dat je het zwaarste en langste seizoen ooit af gaat sluiten met een ‘triple-header’ in achtereenvolgens Sao Paulo, Shanghai en Abu Dhabi. Een flinke aanslag op de dan toch al fysiek en mentaal vermoeide Formule 1-wereld.

Optie 5: de laatste race

Daarom wordt ook voorzichtig nagedacht om van China voor 1 keer de afsluitende race te maken. Op 6 december, een week na Abu Dhabi, zou dan het beste zijn. Logistiek de minst uitdagende optie van allemaal, want vanuit het Midden-Oosten naar China reizen is te doen. Maar als trouwe partner betaalt Abu Dhabi tegelijkertijd al jaren weer extreem veel geld om als vaste seizoensafsluiter op de kalender te mogen staan. En afsluiten in het Monaco van het Midden-Oosten met vuurwerk, disco en alle pracht en praal zal de sport ook veel waard zijn, in plaats de winterstop inluiden met een laatste afspraak in de troosteloze betonpaddock in Shanghai.