Preview: de winnaar van Bahrein wordt meestal kampioen

15 april 2017

Getty

In de afgelopen 5 jaar werd de winnaar van de Grand Prix van Bahrein ook steeds kampioen. Dat maakt de race in het oliestaatje nog wat interessanter hè?


Het kan natuurlijk ook gewoon stom toeval zijn, maar vorig jaar was Nico Rosberg bijvoorbeeld nog de sterkste op het Bahrain International Circuit. De strijd om de winst gaat dit weekend naar verwachting tussen Sebastian Vettel en Lewis Hamilton.

Heel simpel: Vettel en Hamilton op 1 en 2
Het duo was tijdens de 1e wedstrijden in Australië en China vooraan te vinden en verdeelde dan ook de 1e en 2e plaatsen. Het is heel simpel: Vettel en Hamilton hebben de snelste auto's en zijn op dit moment duidelijk beter dan hun teamgenoten. In Bahrein kunnen we een 1e indicatie zien wie er over een volledige raceafstand het snelst is. Het gaat namelijk niet regenen (want woestijn) en het is ook geen stratencircuit. Een 'normale' baan dus waarop pure snelheid belangrijk is.
graphicgpbahrein
Verstappen
Vast kopje in deze preview: wat gaat Max Verstappen dit weekend 'doen'? Zoals gezegd zijn normaal gesproken de Ferrari's en Mercedessen te snel voor het team van Red Bull Racing. Zeker op de lange rechte stukken krijgen de Renault-motoren het zwaar. Anderzijds, bij Verstappen gaat nooit iets echt normaal. Wie weet kan hij een konijn uit de hoge hoed toveren en zich naar het podium rijden, maar die kans is dit weekend wel heel klein. Vorig jaar werd hij 6e in de Toro Rosso.

Finnen
In de buurt van Max zullen 2 getergde Finnen rondrijden in Sakhir. Kimi Räikkönen wordt aan alle kanten vernederd door Vettel, terwijl Valtteri Bottas met zijn 1-jarige Mercedes-contract weinig fouten kan permitteren. In China ging laatstgenoemde achter de safety car(!) in de rondte, waarmee hij een goede eindpositie in de race wel kon vergeten. Beide heren hebben wat goed te maken.

Kunstlicht
Bahrein was tot een aantal jaar geleden vaak een saaie boel, totdat de organisatie besloot om een ziek aantal lichten rond het circuit te hangen en de race wat later te starten. Resultaat: het festijn begint met zonlicht, maar eindigt in het donker. Hoe cool is dat! Voor de coureurs is het vooral zaak om de temperatuur in de banden te houden als de buitentemperatuur zakt. Oppassen dus bij een mogelijke safety car.