Viaplay F1-commentator Nelson Valkenburg over Max Verstappen: 'Concurrentie kan zijn borst natmaken'
i

Viaplay

Viaplay F1-commentator Nelson Valkenburg over Max Verstappen: 'Concurrentie kan zijn borst natmaken'

Marcel Roes • 21:17, 18-03-2022 / Laatste Update: 11:54, 08-01-2024

Racefans voelen het asfalt in hun aderen steeds heftiger borrelen, want het nieuwe F1-seizoen komt eraan. Komend weekend is de aftrap met de GP van Bahrein. Hoe staan de teams en kersverse wereldkampioen Max Verstappen ervoor? Dat vroeg Sportnieuws.nl aan Nelson Valkenburg, de F1-commentator van Viaplay.

In 2022 zijn er wat dingen veranderd. Zo zijn er nieuwe regels en ruilde constructeurskampioen Mercedes Valtteri Bottas in voor een jongere coureur.

Nelson, welk drivers duo oogt sterker: Red Bull met Max Verstappen en Sergio Pérez, of Mercedes met Lewis Hamilton en zijn nieuwe teamgenoot George Russell?

"Verstappen en Pérez. De Mexicaan is op een andere plek in zijn carrière dan Russell. Hij heeft wel wat te bewijzen om langer bij RB te kunnen blijven, maar heeft niet de illusie dat hij race in race uit kan vechten tegen Verstappen. Ik denk dat hij heel goed weet welke rol hij binnen het team speelt."

"Russell wil natuurlijk eigenlijk Hamilton van de troon stoten en het zou gek zijn als dat niet zo is. Ik denk dat voor het kampioenschap, voor wat het team wil bereiken, Red Bull de betere combinatie in huis heeft."

Is het terecht dat de ogen weer vooral op die 2 teams zijn gericht? Of heeft Ferrari je bij de testdagen in Barcelona en Bahrein overtuigd?

"De manier waarop Ferrari met het testprogramma is omgegaan is best indrukwekkend. Het was heel kalm, het zag er in control uit. Inderdaad, rondetijden zijn bij de testdagen niet van belang. Het enige waar je als analist echt wat mee kan is het gevoel van de coureur en de 'lichaamstaal' van de auto."

"Klopt die lichaamstaal of zitten er gekke dingen in? Aan de nieuwe Mercedes zitten wel wat haken en ogen, maar bij Red Bull was dat na de 1e testdag al weg. Nadat er een update op de RB18 was gezet veranderde de auto gelijk."

"Ik heb kort met Max gesproken in de paddock en hij was erg tevreden. Dat is de beste graadmeter: als een coureur ontspannen is en blij oogt. Dan kan de concurrentie zijn borst wel natmaken."

Dus die opvallend kleine sidepods bij de W13 van Mercedes zijn geen grote wapens?

"Nou, het is zeker wel revolutionair. Daar is echt nieuwe technologie voor nodig, om de koeling in die sidepods daadwerkelijk te laten werken als ze zo klein zijn. Het interessante is dat we nog nooit zoveel verschillen hebben gezien tussen de teams qua concepten."

Die verschillen gelden ook voor porpoising, het stuiteren en hobbelen van de auto's. Bij het ene team was dat heftiger dan bij het andere.

"Klopt, Mercedes heeft het niet in dezelfde mate onder controle als Red Bull en Ferrari. Ze moeten nu een compromis vinden om met porpoising om te gaan, anders gaan de auto op het rechte stuk stuiteren."

"Krijg je het niet onder controle, dan moet je de auto in de bocht iets langzamer maken, zo lijkt het. Je levert mechanische grip in om de aerodynamica te laten werken. Uiteindelijk zal elk team een oplossing vinden, maar de komende races zal porpoising nog wel een rol spelen."

Of heeft Mercedes het al lang opgelost, maar wil het team dat in het kader van 'sandbagging' nog niet laten zien? Wat is eigenlijk het nut van sandbagging [niet laten zien hoe snel je kan], want elk team wil toch precies weten waar het staat?

"Dat Mercedes in de slotsessie dik 4 seconden langzamer was dan Red Bull is niet per se een geval van sandbagging. Je moet dan weten op wat voor banden ze reden en op welk moment, want het was heet in Bahrein. Hoeveel brandstof zat er in de tank? Dat zijn zaken die we niet exact in kunnen schatten."

"Maar inderdaad, als je kijkt naar grafiekjes met motorvermogen en topsnelheid, dan lijkt Mercedes wel aan sandbagging te doen. Het voordeel daarvan is dat je andere teams niet wijzer maakt. En ze weten heus wel waar ze staan. De F1-wereld is nu zo ver, dat ze data meenemen uit de simulator en maar misschien 2 bochten hoeven aan te zetten om te weten of de data klopt. Als je dat weet, dan hoef je het niet te laten zien op de baan."

De F1-testdagen waren voor jou en co-commentator Melroy Heemskerk gelijk ook handige Viaplay-testdagen. Wat kunnen we de komende jaren van jullie verwachten?

"Dit was na een maand of 6 voorbereiding de 1e keer dat we live gingen. Dat er geschakeld werd van studio naar het circuit, van gastanalist naar commentator. Het was extreem leerzaam om als ploeg op elkaar ingespeeld te raken."

"Of wij het journalistieker gaan aanpakken? Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik zie bij Viaplay een grote groep mensen die in de autosport zijn opgegroeid. Dat gaan kijkers merken. Je ziet in de studio heel veel diepgang en analyse."

"We willen als commentatoren het effectiefste en duidelijkste commentaar geven, maar er moet ook plezier en passie zijn. Journalistiek klinkt al snel koud en kil, en dat moet het niet zijn."

Tot slot, na het schrappen van de GP van Rusland staan er 22 races op de agenda. Wij noemen enkele coureurs, jij noemt het aantal gewonnen races.

"Max Verstappen: 9. Lewis Hamilton: 6. Sergio Perèz: 2. George Russell: 1. Charles Leclerc: 4. Dan zijn de races op, al hoop ik dat Carlos Sainz zijn 1e race wint."