Landskampioenen halen shitload aan geld binnen door sponsoren en shirtjesverkoop

16 januari 2019

AFP

De inkomsten van de 8 landskampioenen uit de grootste competities van afgelopen seizoen bestonden voor een groot deel uit de verkoop van shirtjes en het geld van de sponsor. Bij 6 van de die 8 clubs vormen de commerciële opbrengsten het grootste deel van de totale inkomsten. Dat analyseerde KPMG.


Bayern deed het van alle 8 landskampioenen (Bayern, Manchester City, Juventus, PSG, FC Barcelona, PSV, Galatasaray en FC Porto) het beste. Liefst 316 miljoen euro kwam er binnen door sponsoren en shirtjesverkoop. PSV was het meest afhankelijk van commerciële inkomsten: liefst 64% van de totale opbrengsten kwam daar vandaan.

Salarissen stijgen de pan uit
Al dat geld dat binnenstroomde, was ook flink nodig om de spelers en de staf te betalen. Barcelona bijvoorbeeld, moest 562 miljoen euro aan 'personeelskosten' aftikken. Dat is 80% van de totale uitgaven. Bij PSG, dat grootverdiener Neymar aantrok, steeg het percentage personeelskosten met liefst 20%. Bayern is nog wel redelijk gezond en gaf 'maar' 51% uit aan salarissen en dergelijke.