Nike wordt online kapot gemaakt door lancering sporthijab
i

ANP Photo

Nike wordt online kapot gemaakt door lancering sporthijab

admin • 18:52, 16-03-2017 / Laatste Update: 02:08, 06-01-2024

Zelden krijgt sportkleding wereldwijd zo veel aandacht in de media. Het gebeurt echter niet elke dag dat een fabrikant een kledingstuk op de markt brengt dat specifiek gericht is op moslims. De lancering van de sporthijab door Nike zorgt uiteraard voor veel harde meningen.

"De Nike Pro Hijab is al een jaar in de maak, maar het idee ontstond veel eerder. Het kan teruggetrokken worden tot de originiele intentie van Nike, om alle atleten te helpen. Ons motto is niet voor niks: Als je een lichaam hebt, ben je een atleet", zegt Nike.

Niet iedereen is echter even chill op het idee als Nike zelf. Sommigen vinden dat de sporthijab "de onderdrukking van de vrouw in de hand werkt", anderen menen dan weer dat Nike "geld wil kloppen uit de onderwerping van vrouwen".

Op het internet vragen wereldwijd mensen zich af of Nike als volgende stap ook burka's zal maken en vinden dat het bedrijf vrouwen beter helpt door het juist niet op de markt te brengen.

Natuurlijk zijn er ook mensen die Nike feliciteren omdat het de hijab maakt. Amna Al Haddad, een gewichthefster uit de Verenigde Arabische Emiraten die mee aan de basis lag van de sporthijab, begrijpt waarom de reacties gemengd zijn. Toch ziet zij meer voor- dan nadelen.

"Meer vrouwen zeggen nood te hebben aan de hijab en meer professionele atletes vochten voor het recht om te sporten met een hoofddoek," zegt Al Haddad op Instagram. "Ik steun moslimvrouwen met of zonder hijab, hoe zij zich kleden beslissen ze zelf. Het doel van de sporthijab is om een nieuwe generatie atleten aan te moedigen om professioneel met sport bezig te zijn."