'WK-uitschakeling dramatisch voor het sportmerk Nederland'
i

ANP

'WK-uitschakeling dramatisch voor het sportmerk Nederland'

admin • 10:16, 11-10-2017 / Laatste Update: 22:12, 12-12-2023

De uitschakeling van Oranje voor het WK is niet alleen een drama voor het voetbal, maar ook voor het merk Nederland, dat nu definitief tot 'de kleintjes' van Europa hoort, zegt sportmarketeer Frank van den Wall Bake tegen het AD. Anderen juist het probleem niet zo: "Schadelijk voor ons imago? Nee joh. Wie weet wint Tom Dumoulin in 2018 de Tour."

Diehard-supporter Fienus Baas - die al minstens 150 wedstrijden van Oranje bezocht - zit er al wel helemaal doorheen. Omdat 'we er niet meer bijhoren' als voetballand. Het Nederlands elftal domineerde zijn sociale leven. "Ik stemde mijn vakanties en vrije dagen af op de wedstrijden van Oranje en kwam daar al mijn maten tegen. Zelfs vriendschappelijke wedstrijden zoals in Marokko bezochten we met z'n allen. Dat is nu voorlopig klaar. Dood- en doodzonde."

Geld en aanzien

Sportmarketeer Van den Wall Bake vindt de uitschakeling van Oranje voor het WK ingrijpender dan men denkt. Het doet meer pijn dan alleen op sportief gebied, want het gaat ook om geld en aanzien. Het doet het merk Nederland geen goed, volgens hem: "Begin van dit decennium hoorden we nog tot de top van de wereld en speelden we de finale en de halve finale van een WK. Nu lopen we voor de 2de keer op rij een groot toernooi mis."

De kleintjes

Dat het niet de eerste keer is dat we een eindtoernooi missen, zorgt ervoor dat we afzakken en nu horen tot de kleintjes van Europa. Zo zullen andere landen ons nu ook gaan zien. "De voetballers, coaches en clubs zullen dit in de portemonnee gaan voelen. Net als bedrijven en sponsors. Ik kan er geen exact bedrag op plakken, maar het zal gaan om tientallen miljoenen."

Saamhorigheidsgevoel

Psychiater Bram Bakker is een stuk positiever en denkt dat de uitschakeling niet zoveel invloed zal hebben op ons saamhorigheidsgevoel en zelfvertrouwen. Sterker nog: over een paar dagen zijn we het allemaal weer vergeten, denkt hij. "Het mechanisme is toch: wij winnen en zij verliezen. Succes eigenen we onszelf graag toe", zegt Bakker. Dat gebeurde ook bij de leeuwinnen en de gekte rondom de handbalvrouwen. "Het publiek is er als de kippen bij als er wordt gewonnen. We kunnen snel schakelen: wie weet wint Tom Dumoulin de Tour de France volgend jaar. Dan is hij onze nieuwe held."