Krappe bocht 8 heeft het zwaar in Baku
i

REUTERS

Krappe bocht 8 heeft het zwaar in Baku

admin • 21:58, 24-06-2017 / Laatste Update: 09:58, 05-01-2024

Een naam als Eau Rouge (Spa-Francorchamps) of Piscine (Monaco) heeft hij nog niet, maar de 2e GP in Baku moet nog verreden worden en bocht 8 daar is nu al een begrip.

Door Arjan Schouten

Het is een knik naar links. Meteen door naar rechts. En weer naar links, langs een middeleeuws torentje op de stadsmuur, vlak voor het Literatuur Museum van Baku. Voor de Formule 1 naar Azerbeidzjan kwam, lagen er nog kasseitjes vol gaten en was het een beetje tricky, maar met een Nissan Micra of een Opel Astra zal je er nu op het gladde asfalt weinig problemen ondervinden. Als je met een Formule 1-bolide met dik 200 per uur vol in de remmen moet, blijkt het echter een lastig ding, bocht 8 van het Baku City Circuit.

Veel incidenten

Vorig jaar was iedereen er al bang voor, maar viel het allemaal behoorlijk mee in het nauwe gangetje. Nu de auto’s net wat breder zijn, regent het er incidenten. Sergio Pérez (Force India) was vrijdag het eerste slachtoffer. Hij raakte de kerbstones aan de binnenkant en werd zo rechts de boarding in gelanceerd. In de 2e vrije training deed Renault-rijder Jolyon Palmer hem dat nog eens fijntjes na. En er waren er vrijdag nog veel meer die de boarding schampten, het groene reclamedoek van Heineken aan gort reden, of er de Pirelli-logo’s van hun banden schuurden.

Potholes will be filled, castle & cobbles protected and asphalt laid. Narrow, yes - but just wide enough! pic.twitter.com/f9iMebNWvN

— Ted Kravitz (@tedkravitz) 30 januari 2016

Uit veiligheidsoverwegingen lieten zelfs genoeg coureurs de hele bochtencombinatie maar schieten, door hun bolide rechtdoor de uitloopstrook in te sturen. Op dat stukje asfalt, met rechts het Hard Rock Café van Baku, moet vaker achteruit zijn gereden door Formule 1-auto’s dan waar ook. Dat moest veranderen, meende de FIA. Dus werden voor de 2e racedag de kerbs ingekort. En er kwamen extra boardings bij, om grote ongelukken te voorkomen.

Maar alle aanpassingen ten spijt: in de Formule 2 race was het zaterdagmiddag meteen al weer raak. Een kettingbotsing zelfs, met een vervroegd einde van de race als gevolg.

In de 3e vrije training van de F1 lieten weer een paar coureurs de bocht maar lopen. En in de kwalificatie knalde Valtteri Bottas er nog half in, maar de Fin van Mercedes kon door. De vraag is: gaat bocht 8 zondag ook het verschil maken in Baku? Het lijkt na alles wat er de laatste dagen al gebeurd is bijna onmogelijk dat al die 20 wagens er 51 rondes lang zonder schade doorheen komen.

Een naam heeft de bocht nog niet. Omdat de Oude Stad van Baku er links naast ligt, wordt ie voorzichtig hier en daar al Castle Turn genoemd. Prima, want een naam verdient bocht 8. Zoals ook Eau Rouge, Parabolica (Monza), Piscine, en Maggotts- Becketts-Chapel (Silverstone) stuk voor stuk begrippen zijn voor de Formule 1-fan.