'Hoe is het mogelijk?': expert Thijs Zonneveld verbaasd na 'bek houden en hard trappen'
i

Thijs Zonneveld geniet meer van het huidige wielrennen. © Getty Images en Pro Shots, beeldbewerking Sportnieuws.nl

'Hoe is het mogelijk?': expert Thijs Zonneveld verbaasd na 'bek houden en hard trappen'

Nick Klaessens • 05:00, 06-10-2024 / Laatste Update: 08:32, 06-10-2024

Klokslag twaalf uur gaan Mathieu van der Poel, Jasper Stuyven en Thijs Zonneveld van start op de WK Gravel. Ze rijden van Halle naar Leuven en Sportnieuws.nl sprak Zonneveld eerder deze week over hoe de wielersport van nu verschilt met die van tien, twintig jaar geleden: "Wedstrijden vallen bijna nooit meer stil. Er wordt veel agressiever en harder gekoerst dan tien jaar terug."

Dit is het derde deel van een openhartig interview met AD-journalist, columnist, podcastmaker, schrijver én profwielrenner Thijs Zonneveld. Over zijn eigen kansen zondagmiddag tijdens het WK Gravel zei hij het volgende: "Als ik iets kan doen voor Van der Poel en dat hij daardoor wereldkampioen wordt, dan vind ik dat leuker dan dat ik zelf vijf plekken hoger eindig."

Lees hier het eerdere interview met Thijs Zonneveld over zijn kansen op de WK gravel:

Bek houden en hard trappen

Een van de voornaamste redenen om aan zijn tweede wielercarrière te beginnen, was een journalistieke, vertelde Zonneveld in dat interview. Nu is het tijd om die bal op te pakken, want hoe vond hij dat het wielrennen van nu verschilt van het wielrennen van pak 'm beet tien, twintig jaar geleden? Zonneveld: "Het verschil is echt mega. Wielrennen anno nu is veel meer een denksport dan destijds. Tegen ons werd vroeger gezegd: je hoofd is om je helm op te zetten en niks meer. Bek houden en hard trappen."

Hoe is het mogelijk?

De renners zijn tegenwoordig met totaal andere dingen bezig dan tijdens Zonnevelds eerste wielerleven, dat liep van 2000 tot 2007: "Aan tafel gaat het alleen maar over wattages en de nieuwste aero-sokken. Hier zit een deel van de verklaring waarom het nu zo veel harder gaat dan een aantal jaar geleden. Ik merk het ook bij mezelf. Met goede voeding, trainen met wattagemeters en veel aandacht voor aerodynamica gaat het zó snel zóveel harder. Ik kijk af en toe naar hoe hard we rijden en wat voor wattages, dan denk ik soms: hoe is het mogelijk?"

Het Sky-tijdperk is voorbij

Maar wordt het wielrennen door die wattagemeters niet ook wat wiskundiger en daardoor saaier? "Nou ja", weerlegt Zonneveld, "ik denk dat we die periode voor een deel achter ons hebben. Misschien was het dit jaar minder interessant met Pogacar die ver boven de rest uitstak. Ik denk juist dat het anders is. Omdat renners niet meer het idee hebben dat ze maar één pijl hebben, wat in het Sky-tijdperk zo was. Toen was iedereen aan het wachten omdat ze hun beste glycogeen voorraad - zeg maar, die paar suikers die ze binnenkrijgen - voor het laatste kwartiertje bewaarden."

"Tegenwoordig", ging de renner van Beat Cycling verder, "zie je dat zéker dankzij goede voeding, dat renners veel eerder durven te gaan. En dat je daardoor over het algemeen spectaculairdere wedstrijden krijgt. En dat dit jaar Tadej Pogacar zo ver boven de rest uitsteekt, is misschien voor de kijker iets minder leuk. Maar ik denk dat je de afgelopen jaren juist veel prachtige duels hebt gezien, en mooie edities van de Tour."

'Tien minuten straftijd' en 'zijn zadel jatten': bijzondere maatregelen om Tadej Pogacar van eindzege Tour de France af te houden

20 juli 2024, 07:10

Dat Tadej Pogacar de Tour de France gaat winnen, daar lijkt iedereen het wel over eens. De oppermachtige Sloveen heeft meer dan vijf minuten voorsprong op rivaal Jonas Vingegaard en boekte zaterdag zijn vierde ritzege van deze Tour. Wielrenner, journalist én columnist Thijs Zonneveld heeft daarom wat opzienbarende maatregelen opgeschreven om Pogacar toch te kunnen kloppen.

Agressievere koersen

Met andere woorden is het dus ook pittiger om een herintrede te maken in het peloton: "Wedstrijden vielen nog weleens stil. Dan reed er in het begin een kopgroep weg en dan reden we daar gewoon drie uur lang heel rustig achteraan. Dan gebeurde er helemaal niks, weet je. Tegenwoordig vallen wedstrijden bijna nooit meer stil. Alle renners hebben zoveel over, dus er wordt continu aangevallen als het even stilvalt. Er wordt veel agressiever en harder gekoerst dan tien jaar terug."

Ploegleider Zonneveld?

Zonneveld is nu 44 jaar en heeft drie kinderen. Er is geen eeuwig leven op de wielrenfiets. Wat gloort er daarna nog aan de horizon? Ziet hij zichzelf ooit nog ploegleider of manager van een team worden? Daar is hij al ooit voor benaderd, gaf hij toe. "Het lijkt me reuze leuk om echt een rol te spelen bij het aansturen van een hele ploeg. Dus als je het hebt over 'wie zijn we als ploeg', 'wat voor renners passen daarbij'; meer op een strategisch niveau. Ploegleider lijkt me niks voor mij. Als ik de hele dag in een auto achter een peloton moet zitten, daar is mijn aandachtspanne niet groot genoeg voor. Dan ben ik heel snel verveeld, denk ik."