Verstappen wil euro's zien van Picnic na filmpje met lookalike
i

Pro Shots

Verstappen wil euro's zien van Picnic na filmpje met lookalike

admin • 18:56, 25-01-2017 / Laatste Update: 08:28, 08-01-2024

Een reclame maken met een lookalike van Formule 1-ster Max Verstappen leek op voorhand een goed idee van Picnic, maar dat kan nog wel eens verkeerd uitpakken. Het management van Max Verstappen eist €350.000 euro van de online supermarkt. Dat bevestigt Verstappens manager Raymond Vermeulen.

Duur grapje

Drieënhalve ton zou het bedrag zijn dat Picnic kwijt was geweest als ze de autoracer hadden betaald voor deelname aan de commercial, stellen Verstappen en co. In werkelijkheid nam niet Verstappen, maar een jonge kennis van Picnic-eigenaar Michiel Muller plaats achter het stuur. De ondernemer beschouwt het filmpje, dat eind september online kwam, als een uit de hand gelopen grap.

Sprekend Verstappen

,,Als die jongen lacht, lijkt hij sprekend op Verstappen”, zegt Muller. ,,Daar moeten we iets mee, dacht ik toen. We hebben in de officiële webshop van Verstappen een race-pet gekocht en hebben het filmpje opgenomen. Het was helemaal niet de bedoeling groots uit te pakken. We hebben het op onze eigen facebookpagina gezet om onze bezorgers in het zonnetje te zetten. Het was beslist geen commercial.”

Filmpje ging viral

De korte video ging echter binnen de kortste keren viraal. De lookalike van Verstappen passeert in het filmpje een bus van supermarkt Jumbo (een belangrijke sponsor van Verstappen), om in een busje van Picnic te stappen.

Pikant moment

Extra pikant is dat het filmpje van Picnic één dag online kwam nadat supermarktketen Jumbo een commercial met de échte Max lanceerde. Ook daarin is de populaire racer te zien als boodschappenbezorger, maar dan in zijn eigen bolide van Red Bull. Dit filmpje is een van de kandidaten om donderdagavond de Gouden Loekie voor beste commercial van 2016 in de wacht te slepen. Volgens Picnic is het puur toeval dat beide filmpjes zo kort op elkaar zaten. Jumbo gaf meteen aan wel te kunnen lachen om het speldenprikje van de concurrent.

Misbruik

Het management van Verstappen ziet er de lol echter niet van in. ,,Dit kan absoluut niet”, zegt Raymond Vermeulen, de manager van de coureur. ,,Picnic heeft de lookalike bewust gescout en ook heel slim het busje van Jumbo in beeld gebracht. Dit gaat niet alleen om de belangen van Max, maar ook om die van Red Bull en Jumbo. We willen voorkomen dat in de toekomst ook andere partijen misbruik maken van zijn rechten en aftasten hoe dat juridisch zit.”

Loopt uit op rechtzaak

Meteen na publicatie eiste Verstappen dat het filmpje van internet verwijderd werd. Picnic gaf daar gehoor aan, maar is daarmee dus niet van een procedure verlost. ,,We hebben nog geprobeerd er op een goeie manier uit te komen met elkaar”, zegt Muller. ,,Bijvoorbeeld door een bedrag aan een goed doel te schenken. Daar wilde het management van Verstappen echter niet in meegaan.”

Wanneer de zaak precies dient is nog niet bekend. Picnic moet binnen twee weken zijn verweer tegen de claim van 3,5 ton aan de rechtbank kenbaar maken.