Vick Versteijnen rijdt van pech naar pech in Dakar: ‘Al veel te veel meegemaakt’

8 januari 2017

Monteurs Vick Versteijnen maken overuren

Een rustdag hebben de monteurs van Team TopTrucks Dakar zondag zeker niet gehad in de Dakar Rally. Zaterdagavond laat kwam Vick Versteijnen aan in het bivak in La Paz. Op sleeptouw.

Los getrild boutje
Onderweg was de versnellingsbak van de Scania volledig aan gort gegaan. Een los getrild boutje lijkt de oorzaak van de ellende. "Was het in de wedstrijd gebeurd, dan was het over en uit geweest”, zei Versteijnen. “Het is een geluk bij een ongeluk dat het op de weg gebeurde en dat we een rustdag hadden.”


'Het regende olie'
De 6e etappe van de Dakar was afgelast en de trucks moesten over de weg van Oruro naar La Paz. Daar stonden naar schatting een miljoen mensen klaar om hen feestelijk te verwelkomen. De Scania was een uurtje onderweg, met monteur Aart Schoones uit Heesch aan het stuur, toen er van alles begon te klapperen en te bonken. "We hebben de auto meteen aan de kant gezet en zagen de olie er onderuit regenen", vertelde Versteijnen in La Paz. "Toen we verder gingen kijken, bleek het nog erger dan we dachten."

Gesleept door auto met chemicaliën
Op elk ander moment zou de moed Versteijnen in de schoenen zijn gezonken, maar hij wist dat er tijd was en dat het team de benodigde onderdelen bij zich had. De eerste prioriteit was om de truck weer rijdend te krijgen. “Zonder lucht kan er niks, dus we hebben het luchtfilter gerepareerd en vervolgens de sleepkabel eraan gehangen. Het was druk op de weg, maar niemand stopte. Uiteindelijk was het een lokale tankwagen met chemicaliën die stopte.”


Spannende rit
Op 10 meter achter de tankwagen werd het een spannende rit. "Je wilt niet in een moment van onachtzaamheid achterop zo’n wagen met chemicaliën knallen”, besefte Versteijnen. De truck mocht niet verder dan de rand van La Paz. Daar werd de Scania opgepikt door de eigen assistentie om naar het bivak gesleept te worden, waar de monteurs meteen aan de slag gingen.


Alles vervangen en repareren
Versteijnen: "Het is een hele klus om alles te vervangen en te repareren. Niet alleen de versnellingsbak, ook de koppeling moet vervangen worden en nog een heleboel onderdelen die kapot zijn geslagen. Hopelijk is het voor de avond klaar, zodat we nog even kunnen proefrijden.”


Positief blijven
Het was een bijna-dramatisch einde van een toch al moeizame eerste week voor de coureur uit Hilvarenbeek. De Scania vertoonde een boel kleine pijntjes en mankementjes, die wel allemaal opgelost konden worden zodat Versteijnen in het klassement nog op een alleszins redelijke 22ste plaats staat. "We hebben veel te veel meegemaakt al. Maar het is heel fijn dat we met een leuke club mensen op pad zijn, die allemaal positief blijven.”