Deze vier maatregelen voor meer veiligheid gaat wielerunie UCI testen
Nieuwe maatregelen moeten valpartijen voorkomen. Getty Images.

Deze vier maatregelen voor meer veiligheid gaat wielerunie UCI testen

00:46, 13-06-2024 / Laatste Update: 06:02, 13-06-2024

De Internationale Wielerunie (UCI) heeft vier maatregelen voorgesteld om de sport veiliger te maken. Deze zullen tot het einde van het seizoen worden getest, voordat ze worden toegepast.

Er wordt al lange tijd gepleit voor meer veiligheidsmaatregelen in de wielersport. Ook dit seizoen wordt de sport opgeschrikt door zware valpartijen. Onder meer de Nederlandse wielerploeg Visma | Lease a Bike was al regelmatig slachtoffer. De UCI wil daarom per 1 augustus gaan testen met de onderstaande vier nieuwe regels.

Drama Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk in Dauphiné, heftige beelden massale valpartij duiken op

6 juni 2024, 18:46

In de vijfde etappe van de Franse etappekoers Criterium du Dauphiné ging het donderdag vreselijk mis. Op 22 kilometer van de finish ging een groot deel van het peloton onderuit. Dylan van Baarle en Steven Kruijswijk lijken de grootste slachtoffers. Een absolute nachtmerrie zo vlak voor aanvang van de Tour de France. Nadat de etappe werd geneutraliseerd besloot de organisatie om geen winnaar uit te roepen.

Gele kaarten-systeem

De wielerunie wil allereest gaan testen met een systeem met gele kaarten. Net als in het voetbal kan een teveel aan kaarten tot een schorsing leiden. Een gele kaart wordt niet fysiek getoond, maar wordt na de koers geregistreerd in het wedstrijdcommuniqué. Tijdens de testperiode voor de kaarten, tussen 1 augustus en 31 december, worden renners nog niet geschorst of gediskwalificeerd voor meerdere gele kaarten. Dit zal daarna wel het geval zijn.

© UCI

Oortjes

Naast het uitdelen van gele kaarten wil de UCI het gebruik van 'oortjes' aan banden leggen. De communicatie met de ploegleiders door middel van de oortjes zou gevaarlijk zijn door de afleiding en het feit dat de apparatuur op de rug gedragen wordt. Ook brengt het een risico met zich mee als meerdere ploegleiders tegelijkertijd hun renners opdragen om naar voren te rijden.

Na nader onderzoek kan eventueel besloten worden om bijvoorbeeld twee renners per ploeg met een oortje te laten rijden.

Drie kilometerregel

De UCI wil bovendien de drie kilometerregel aanpassen. De drie kilometerregel kan op verzoek worden uitgebreid naar vijf kilometer. Nu krijgt een renner die bij een valpartij is betrokken of een lekke band krijgt binnen drie kilometer van de finish dezelfde tijd als de groep waarin hij reed.

Massasprint

Een vereenvoudiging van de methode voor het berekenen van tijdsverschillen moet ervoor zorgen dat renners een gat kunnen laten vallen van vijftig meter bij een massasprint, zodat bijvoorbeeld klassementsrenners zich niet hoeven te mengen in het gedrang.