Tour-organisatie wil snel een Chinese winnaar

23 maart 2017

ANP
ASO richt pijlen op Azië: Het doel is een Chinese Tourwinnaar

In een land waar zo'n 450 miljoen mensen fietsen kent bijna niemand de Tour de France. Dat kan niet, vindt de ASO (Amaury Sport Organisation), de organisator van het grootste wielerevenement ter wereld. Het wielrennen in het algemeen, en de Tour de France in het bijzonder, moet veel populairder worden in China.


De ASO heeft speciaal daarvoor een nieuwe man aangenomen. Philippe Fournier de Lauriere moet de Tour in Oceanië en Azië aan de man gaan brengen. 1 van de dingen waarmee hij al is gekomen: het 'Tour de France China Criterium'. Dat wordt verreden in oktober. Een ritje van 3 kilometer, verreden door 60 van de beste renners ter wereld.

Chinezen weten er echt niets van
"Uit onze studies blijkt dat veel Chinezen nog nooit van de Tour hebben gehoord'', aldus De Lauriere tegen persbureau Reuters. ,,Dat is opzich niet gek, maar ze hebben zelfs geen enkel idee wat het inhoudt. Ze weten niet hoe lang het duurt, wie de grote renners zijn, of hoe het werkt. En dus willen we de Tour-spirit naar China brengen.''

Flinke klus
Dat wordt nog een hele klus, weet De Lauriere. "Het is een grote markt, maar ook eentje die moeilijk te bereiken is. Daarom is het een mooie uitdaging. De enige Chinese deelnemer ooit was Ji Cheng, hij eindigde in 2014 als laatste. En dat moet volgens De Lauriere veranderen. "We staan aan het begin van de reis, maar het doel op lange termijn is een Chinese wielrenner in het geel over de finish op de Champs-Élysées te zien komen.''
reacties
ReageerReageer op dit bericht