Op zoek naar meer sfeer in zwemstadion

Op zoek naar meer sfeer in zwemstadion

admin • 17:45, 29-09-2015 / Laatste Update: 10:46, 13-12-2023

Hoe trek je meer publiek naar zwemwedstrijden in Nederland en hoe creëer je meer sfeer in het zwemstadion? Over deze twee vragen buigen specialisten zich tijdens een speciale sessie van de Dutch Design Week op 19 oktober in Eindhoven.

Het is technisch directeur Joop Alberda van de Nederlandse zwembond al langere tijd een doorn in het oog. Eens in de 4 jaar staat de zwemsport in Nederland in de spotlights, maar wanneer de Olympische Spelen voorbij zijn is de aandacht grotendeels verdwenen. Bij Nederlandse wedstrijden worden de tribunes vaak alleen bevolkt door ouders en kleine kinderen.
Afgelopen zomer liet Alberda al weten met een plan te willen komen om de interesse voor de zwemsport in Nederland aan te wakkeren.

De creatieve sessie tijdens de Dutch Design Week over 'Het zwemstadion van de Toekomst' kan als een eerste aanzet worden gezien. Specialisten uit verschillende vakgebieden (zoals sport, innovatie, wetenschap, design en data-analyse) worden op 19 oktober uitgedaagd om te brainstormen over de vraag: hoe krijg je meer zwembeleving in het stadion?
De ideeën worden direct uitgewerkt waarna een pitch volgt voor jury en publiek.

Het winnende concept wordt in april toegepast tijdens de Swim Cup in het Pieter van den Hoogenband Zwemstadion in Eindhoven.