Team Verstappen wil 350.000 euro zien van Picnic na-apers

6 juli 2017

Max Verstappen blijft volgas procederen tegen online-supermarkt Picnic. Dat bedrijf maakt reclamefilmpjes zoals Max Verstappen dat voor Jumbo doet, alleen heeft Picnic een look-a-like. Verstappen eist donderdag voor de rechter in Amsterdam 350.000 euro schadevergoeding, ook al werd een eerder beslag keihard afgewezen.


Verstappen zal zelf als vanzelfsprekend niet bij de rechtszaak aanwezig zijn, hij is in Oostenrijk voor de GP van komend weekend. Zijn eveneens 19-jarige lookalike Tom, student uit Rotterdam, is er waarschijnlijk wel.

Picnic maakte vorig jaar een filmpje waarin de lookalike van Verstappen boodschappen bezorgt. Daarbij loopt hij nog langs een wagen van Jumbo, de supermarkt waarvoor Verstappen reclame maakt. Verstappen doet dat door zogenaamd in zijn racewagen te bezorgen, lookalike Tom doet dat in een gewoon busje, onder het mom 'als je op tijd bent, hoef je niet te racen'.

Last of lolletje?
Het filmpje werd op Facebook verspreid en zelfs bij Jumbo konden ze er de lol van inzien. "Ze spreken steeds van 'een campagne' terwijl het maar om een Facebook-filmpje ging," zegt Picnic-baas Michiel Müller. "De pet van Max hebben we bij Max' eigen fanshop gekocht en die Jumbo-wagen in het filmpje stond er toevallig tijdens de opname. Anders had-ie er niet eens in gezeten."

Maar 'team Verstappen' was niet happy. Zijn management wil het intellectuele eigendomsrecht en portretrecht van de coureur beschermen. Het Gerechtshof Amsterdam oordeelde eerder al dat het filmpje van Picnic duidelijk een parodie is en dat het maar de vraag is of Verstappen zich op de Auteurswet kan beroepen. Toch zet het management door en staan beide partijen donderdag weer voor de rechter voor de zogeheteb bodemprocedure.