Voormalig F1-monteur Armand Broekmans: 'F1 blijft interessant, maar mag agressiever'
i

ANP

Voormalig F1-monteur Armand Broekmans: 'F1 blijft interessant, maar mag agressiever'

Trevor Wagener • 18:14, 29-11-2019 / Laatste Update: 09:02, 05-01-2024

Armand Broekmans (47) liet zijn droom uitkomen. Hij wilde maar wat graag in de Formule 1 werken en dat lukte. 5 jaar lang was hij actief in het mooiste circus uit de racewereld. Naast het harde werken als monteur maakte hij de leukste, gekste en mooiste dingen mee. Sportnieuws.nl sprak met hem.

Broekmans en autosport gaan hand in hand, want naast de F1 werkte hij ook in de DTM, bij de 24 uur van Le Mans – die zijn team won – en deed hij WSC races.

Hi Armand! Hoe gaat het met je?

Goed! Ik ben tegenwoordig als zelfstandige voor BMW werkzaam en betrokken bij de ontwikkeling van de M2 clubsport raceauto. Daarvoor ben ik op dit moment in Spanje. Samen met mijn collega’s zorg ik ervoor dat de auto’s volgens de juiste specificaties worden opgebouwd, zodat de auto’s getest kunnen worden.

Je hebt ook in de Formule 1 gewerkt, daar hebben we het zo nog over. De autosport laat jou niet los he?

Nee. Ze zeggen wel eens dat je iemand ‘uit de autosport kan halen, maar de autosport nooit uit diegene’. Cliché, maar het is echt zo. Ooit heb ik 2 maanden níét in deze branche gewerkt en toen werd ik doodongelukkig. Het is gewoon een droom die uit is gekomen en dat is superleuk. Helemaal omdat ik eigenlijk per toeval in de autosport gerold ben.

Toevallig ja?

Ja. Ik heb de MTS Autotechniek-opleiding in Apeldoorn afgerond en tijdens mijn stagejaar kwam ik met de autosport in aanraking. De kansen die ik toen kreeg, heb ik gegrepen en nadien stelde ik voor mezelf als doel dat ik in het jaar 2000 in de F1 wilde werken. Dat is uiteindelijk gelukt en dat heb ik 5 jaar met volle overgave gedaan.

Je werkte voor het F1 team van Sauber. Waarom stopte je daarmee?

Ik wilde alleen nog maar de dingen doen die ik leuk vind. Ik ben onder meer zelfstandig geworden en was wel een beetje klaar met het wereldje. De F1 is top he, begrijp me niet verkeerd. Alles wordt voor je geregeld: de huurauto staat klaar, je hotels zijn al geboekt. Je hoeft er alleen maar te zijn en reist van tijdzone naar tijdzone. Alleen, ja… je wordt gewoon geleefd in plaats van dat je een eigen leven leidt. Als ik in die tijd met mijn ouders belde, vroegen ze nooit als eerste hoe het met me ging. Vaak was 'waar ben je nu weer?' de eerste vraag.

Dus iedereen die in de F1 werkt, wordt geleefd?

Zeker! Het is nog steeds hetzelfde. De klasse is alleen enorm veranderd. Toen ik in de F1 werkte, ging het er wilder aan toe dan vandaag de dag. Wij bouwden bijvoorbeeld de auto op vrijdag, toen er getest en getraind werd. De dag erna, op de kwalificatiedag, bouwden wij de auto's weer om om dat zelfde kunstje een dag later – voordat de echte race begon – weer opnieuw te doen. Complete wielen, versnellingsbakken, de aerodynamica… álles werd anders gemaakt. Tegenwoordig moet je de race met de auto starten zoals je de kwalificatie hebt gereden. Dat is één van de dingen waarvan ik vind dat de F1 minder leuk is geworden.

Waarom werd het dan minder leuk?

Alles kwam op hetzelfde neer. Kijk, circuit Hockenheim blijft Hockenheim. Of je er nou voor de F1 komt of voor de Formule Ford: overal kookt het water bij 100 graden. Aan welke auto je werkt, maakte voor mij niets meer uit. Het is altijd een wagen met 4 wielen en een stuur eraan. De F1 is alleen exclusiever, bekender, duurder, meer politiek, hogere belangen en ga zo maar door. De paddock was ook iedere keer hetzelfde, ook al is ieder circuit anders. Ook hoeft die politiek voor mij niet meer. Bernie Ecclestone noemde de F1 ooit terecht de 'piranhaclub'. De 1 eet de ander, het is eten of gegeten worden. Zo is het nou eenmaal.

Bernie Ecclestone blames himself for F1's 'piranha club' crisis http://t.co/5PdNhkXygI

— RedBull News (@RedBullNews3) November 3, 2014

Volg je het überhaupt nog wel?

Jazeker! Al kijk ik de F1 niet altijd live. Wel betrap ik mezelf erop dat ik zo’n liveticker aan heb staan. Wel kijk ik altijd de samenvattingen terug. Het blijft een virus, he. Ik heb dat sowieso met alle soorten autosport. Het is mijn passie. Daarbij is het tof om te zien hoe sommige projecten, auto’s dus, waar ik aan mee gewerkt heb het in de praktijk doen.

Werd jij dan ook niet helemaal gek van enthousiasme toen Max Verstappen laatst dat pitstoprecord neerzette? Zoiets is met stipt bekend terrein voor jou.

Ja tuurlijk! Dat was fantastisch, echt waanzinnig. Hoe vaker je dat filmpje terugkijkt, des te meer zie je. En dat in 1.88 seconden he? Die afstemming tussen die monteurs is zo fantastisch. Een geweldige symfonie. Een tijdje terug interviewden jullie collega’s van de NOS mij en vroegen zij mij of het mogelijk was om een stop onder de 2 seconden te doen. Toen zei ik daar al 'ja' op, dat dat gegarandeerd zou gebeuren. Het is gewoon nu al gebeurd. Echt te gek.

Hebben F1-coureurs eigenlijk invloed op en bij zulke pitstops?

Nee, niks. Ja, aan komen rijden en weg rijden. Verder niets. Bij andere disciplines, bijvoorbeeld bij lange afstandswedstrijden waarbij je met coureurswisselingen te maken heb, is dat wel zo. Dat is ook logisch want dat moet gewoon afgestemd worden. In de F1 is dat niet zo, maar zulke pitstops zoals die van Max zijn wel weer een hoogtepuntje in een F1-seizoen.

(lees verder na de video!)

Hoe kijk jij eigenlijk terug op het huidige F1 seizoen, nu het einde bijna daar is?

Ik vind het héél interessant. Zoals de race in Brazilië: dat was echt geweldig! Niet alleen doordat Max won, maar het zat vol met spektakel. Anderzijds zijn er ook races geweest waarbij je in slaap had kunnen vallen. Het gevecht voorin, tussen Mercedes, Ferrari en 'best of the rest' Red Bull was leuk, maar ook het midden- en achterveld vochten het leuk uit. Wat je wel duidelijk zag, was – nadat Lewis Hamilton de titel al had gepakt – dat de de druk er bij Mercedes van af was. Die raceten niet meer op 150, maar op 95%. Ook dat hoort erbij.

Wat vind je van de stempel die Max op de F1 drukt?

Aardig. Ik vind het vooral leuk hoe zich opstelt. Hij heeft de snelheid van zijn vader en het verstand van zijn moeder, haha. Hij zegt vooral wat andere mensen, zowel binnen de F1 als de liefhebbers, denken. Vroeger deed Jacques Villeneuve dat ook. Tegenwoordig zijn er weinig 'karakters' in de F1 en Max is er wel 1. Iedereen praat over hem en dat is goed, of men nou goed of slecht praat. Max is een echte aanwinst voor de F1.

Oftewel: meer van Max in de koningsklasse?

Zo zou ik het niet zeggen, maar de F1 is de top van de top in de racerij. Er mag wat mij betreft best wel wat meer geduwd én harder gereden worden. De F1 is niet gemaakt om een optocht te zijn. Ik mis een beetje de gladiatoren-mentaliteit van teams. Max voegt dat wel toe. Weet je? In de tourwagen-racerij drukt men de spiegels er bij elkaar af. Oké, zulke dingen kunnen niet in de F1 want daar zijn die wagens te broos voor, maar het mag wat agressiever vind ik. Als ik een optocht wil zien, ga ik wel lekker carnavallen.

Laatste vraag: wat vind je eigenlijk van het idee dat men naar 25 F1-races in een jaar wil?

Absoluut bizar! Niet te doen. In de NASCAR rijden ze met 2 teams ook ontelbaar veel races. Daar hebben ze elk weekend een wedstrijd. Dat moet je niet willen. Als ik dit zo hoor, moet ik er niet aan denken dat ik nog in de F1 werk. Dat zou ik niet eens willen. Die quote van Verstappen was wel treffend, over dit idee: ‘dan krijg je héél veel echtscheidingen’, zei hij. Hij heeft gelijk. Dan maak je de mens kapot. Ik voel het ook hoor, na 28 jaar in de autosport werken, aan mijn lichaam. Gelukkig heb ik, sinds ik in München woon, nieuwe hobby’s gevonden waar ik geen tijd voor had gehad als ik nog in het F1 circus rond zou lopen. In de bergen fiets en klim ik vaak en ook zwem ik graag. Daar heb je in de F1 geen tijd voor.

Duidelijk Armand, heel erg bedankt!

Jullie ook!