Wielerwereld juicht komst (schatrijk) Team Ineos niet toe: 'Is het nog leuk om naar te kijken?'
i

AFP

Wielerwereld juicht komst (schatrijk) Team Ineos niet toe: 'Is het nog leuk om naar te kijken?'

admin • 14:04, 20-03-2019 / Laatste Update: 21:53, 08-01-2024

Het was al een tijdje duidelijk dat we vanaf volgend jaar geen Team Sky meer in het peloton zien rijden. Deze week kwam er echter nieuws om de hoek kijken: Team Sky verandert in Team Ineos. Bekt misschien nog niet zo lekker, maar levert de ploeg wel heel wat centjes op.

Ineos-baas Jim Ratcliffe is 1 van de rijkste mensen van de UK en dus wordt de overname door zo'n beetje de hele wielerwereld nauwlettend in de gaten gehouden, want hoeveel geld stopt die Ratcliffe eigenlijk in zijn nieuwe project? Sky is momenteel al by far de rijkste ploeg van het peloton en lijkt er zeker niet op achteruit te gaan.

Wat is Ineos in godsnaam?

Eerst even een korte intro. Ineos is een Brits chemiebedrijf dat in 1997 werd opgericht. Zoals we wel vaker zien, is de directe link met het wielrennen ver te zoeken. De enige link die Ineos met het wielrennen deelt is dat eigenaar Ratcliffe zelf ook graag op de fiets stapt. That's it. En die Jim Ratcliffe is, zoals gezegd, dus erg rijk.

Hoe rijk?

Zeg maar gerust dat 'ie steenrijk is. Zijn vermogen werd in 2018 geschat op een miljardje of 16 en de kans is groot dat hij een deeltje daarvan in Team Ineos gaat steken. Ratcliffe houdt er wel van de baas te zijn over sportclubs. Hij heeft de Zwitserse club FC Lausanne onder zijn hoede en volgens Britse media had 'ie eerder oren naar een overname van Chelsea.

Hij heeft écht veel geld...

Ja. Dat heeft 'ie zeker. Daardoor gaan de ‘financial fair play’-alarmen direct rinkelen in wielrenland. Team Sky heeft nu een budget van zo'n 40 miljoen euro te besteden en dat is, volgens sommigen, al veel te veel. "Ik snap dat mensen zich zorgen maken dat de ploeg met het meeste geld de beste renners kan contracteren", laat UCI-voorzitter David Lappartient weten. Hij heeft echter geen zin om de vraag of er een salarisplafond in het wielrennen geïntroduceerd duidelijk te beantwoorden. "Daar kunnen we het over hebben.”

Tekst gaat verder onder de foto.

Nog leuk om naar te kijken?

Het gaat sowieso hard met de grote, internationale bedrijven in het wielrennen. Ineos voegt zich bij een rijtje van namen waar o.a. ook Total, de Franse oliemaatschappij die misschien een rol gaat spelen bij Niki Terpstra's ploeg Direct Energie, onder vallen.

Een anonieme teambaas baalt: "Het was al lastig om met ze te concurreren, maar het wordt er nu niet makkelijk op." Ook Jonathan Vaughters van EF Education-First doet een duit in het zakje. "Je kijkt straks naar een ondoordringbare muur van geld. Alle renners zijn straks te koop. De vraag voor de sport is: als alle toprenners straks in 1 team zitten, is het dan voor de toeschouwer nog wel leuk om naar te kijken?”

Laat ze maar komen!

Gelukkig is niet iedereen boos. Patrick Lefevere, de baas van Deceuninck-Quick-Step, laat op Twitter weten dat hij blij is met de komst van Ineos en (misschien dus ook) Total. "Ik hoop dat andere multinationals het voorbeeld volgen."

If it’s true that #Ineos and #total are making their entree in cycling then is This fantastic news for cycling. Hope that others will follow @deceuninck_qst @PatLefevere

— Patrick Lefevere (@PatLefevere) 19 maart 2019