We hebben het al een keer voorbij zien komen tijdens de GP van Hongarije: een kwalificatie met speciale regels als het op de banden aankomt. Deze zaterdag moeten de coureurs er op Monza ook weer aan geloven. Hoe zat het ook alweer? Check hier de bandenregels voor de GP op Monza!
Lees ook: Carlos Sainz wéér snelste in vrije training, Verstappen klimt naar 2e plek
Bandenregels kwalificatie Monza
Heel kort door de bocht (haha) starten de coureurs in Q1 op de harde band. In Q2 en Q3 worden er respectievelijk medium en harde banden onder de auto's geschroefd. Let op: dit geldt alleen bij droog weer. Bij regen mogen de teams zelf een setje uitkiezen. Daarnaast moeten de coureurs een set harde én medium banden bewaren voor de race.
Meer actie
Het doel van bandenleverancier Pirelli is om te bekijken of de races duurzamer én spannender gemaakt kunnen worden. Door minder banden ter beschikking te stellen (11 in plaats van 13), moeten coureurs zuiniger doen met hun slofjes. In Hongarije zagen we dat het ook gewoon interessantere kwalificaties kan opleveren. Op Monza kan dit zomaar weer het geval zijn. Het verkeer is altijd lastig op de Italiaanse baan en verkeerd remmen op de harde band is natuurlijk funest voor de snelle rondes.
Nog meer Verstappen?
In de vrije trainingen in Italië werd Max Verstappen al 2 keer afgetroefd door Ferrari-rijder Carlos Sainz, tot groot genoegen van de aanwezige tifosi. Het is te hopen dat hij de Spanjaard in de kwalificatie wel voorbijschiet. In Hongarije lukte het de Nederlander niet om met deze bandenregels pole te pakken en vorig jaar ging de 1e startpositie op Monza ook niet naar Max. Maar niet getreurd: beide races werden op zondag 'gewoon' gewonnen door Verstappen.