‘F1-teams stoppen nooit auto-updates, de praktijk is toch altijd anders’

12 april 2021

Getty
Max Verstappen Armand Broekmans updates Red Bull

De GP van Bahrein was nog nauwelijks ten einde of Formule 1-renstal Red Bull Racing kondigde meteen nieuwe updates aan voor de auto's van Max Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez. Bij de volgende race, op 18 april op het circuit van Imola, moeten de bolides nóg sneller zijn.


Logisch, maar toch... hoe dat zo? Waarom, en vooral: welke updates precies? Sportnieuws.nl vroeg het aan Armand Broekmans, techniek-expert en voormalig monteur bij het F1 team van Sauber.

Theorie is niet altijd de praktijk
Na iedere F1-race rept Max Verstappen 'iets' over zijn auto, zo ook eind maart in Bahrein. Ook Paul Monaghan, de hoofdingenieur van Red Bull, deed zijn zegje en zei dat zijn team uiteraard door moest ontwikkelen. "We willen deze auto nog sterker maken, als het ware kogelwerend", zei hij. Hoe en wat precies, wordt niet gezegd.

Broekmans lacht om de geheimzinnigheden. "Dit, van al die updates aankondigen maar vooral uitvoeren, zal nooit stoppen. Helemaal omdat al het uitgezochte, theoretische en alles qua data van een eerdere race helemaal niet overeen hoeft te komen met de praktijk."

Niets is wat het lijkt
Neem bijvoorbeeld een windtunnel. "Daarin kan je de auto volop testen", vervolgt Broekmans. "En ook waardevolle informatie en data winnen. Al weet iedereen dat een simulatie weliswaar overeenkomt met de werkelijkheid, maar dat eigenlijk niet is. Gegevens na tests in een windtunnel zeggen weinig zodra de buitenwind bijvoorbeeld anders staat. Achter- en zijwinden op het circuit zijn wel te meten en te testen, maar kunnen ook misleidend zijn."

Volgens Broekmans zijn de wensen van de coureur bovenal een doorslaggevende factor. Deze wensen worden, naast alle verbeteringen, continu meegenomen in het vernieuwende proces. "Je kan veranderen als renstal wat je wil, maar als een coureur zich niet prettig voelt in de 'nieuwe' auto, hebben alle veranderingen weinig zin." Daarbij is alles iedere race weer anders, zegt Broekmans.

"In de winter bedenken de teams iets van: 'we willen de auto zo, zo en zo'. Eén die op ieder circuit snel is. Daar worden talloze analyses op losgelaten en dat moet ook écht. Het is onlogisch om op een langzamer circuit, bijvoorbeeld dat in Monaco, met hetzelfde plan te werken als op snellere circuits. Teams hebben zoveel manieren en strategieën per race. Eigenlijk is het de kunst om met zoveel mogelijk varianten, plannen en ideeën te kunnen werken." (lees verder na de tweet!)

Ienieminie-verschillen
Bovendien is de Formule 1 een sport geworden waarin tienden van seconden het verschil bepalen tussen winst of verlies. "Soms al honderdsten van een seconde", gaat Broekmans verder. "Als een coureur in iedere ronde een paar honderdsten kan winnen, is dat over een hele race gezien voor race-begrippen heel veel tijd. Uiteindelijk gaat alles dáárom." Sportief resultaat bepaalt wie het geld verdient, aldus Broekmans.

"Zie ook alle financiële belangen, hè? Die zijn zoveel groter geworden de voorbije jaren, dat coureurs én teams elkaar wel 'eruit moeten werken', als in: wie harder werkt, rijdt en meer studeert, data verzamelt of wat dan ook... ligt voor op de ander. Helemaal in combinatie met de regelgeving van vandaag de dag." Hiermee stipt Broekmans het politieke aspect van de F1 nog eens aan.

Ieder voor zich
"Ieder team wil dat de regels voor hen zo goed mogelijk uitpakken. Vanwege de mogelijke resultaten, maar vooral vanwege het geld. Op dit moment zijn alle teams en coureurs tevreden, iedereen doet gezellig mee. De sport op zich is langzaamaan een verdienmodel geworden." Doen alle gedane en komende Red Bull-updates in de auto van Max nog iets af aan zijn racetalent? Broekmans denkt van niet.

"Max is een gladiator, een exceptionele coureur met fantastische kwaliteiten. Hij heeft het na zijn races regelmatig over zijn bolide, maar zegt ook altijd - en meestal als eerst - wat hij zelf van iets, alles of de race vindt. Dat maakt hem geen PR-robot maar een racer met een racehart. Alles om hem heen is op en top geregeld. Red Bull kan experimenteren en simuleren wat het wil maar als de poppetjes (Max en Pérez) niet harder kunnen rijden dan dat zij doen, schiet dat weinig op."

Verstappen: F1-boss to be
In Bahrein heeft Max in ieder geval laten zien alle tegenslagen en aanvallen van zijn collega-coureurs te kunnen pareren met zijn talent. "Een serieuze do or die-mentaliteit", rondt Broekmans af. "Ik ga natuurlijk niet zeggen dat Lewis Hamilton geen goede coureur is. Hij heeft sowieso veel talent, maar ook het beste materiaal. Dat laatste is gewoon zo, want anders reed George Russell ook niet zo fantastisch in diezelfde wagen. Al zijn beide heren echte kampioenen, Max ook. Verstappen is een alleskunner, een champ in de dop."