Max Verstappen lag fier aan kop bij de Grand Prix van Italië en er leek geen vuiltje aan de lucht. Tót de laatste ronden, waarin Sergio Pérez opeens tijd goed begon te maken. Het zorgde voor (een beetje) spanning bij de mensen thuis, die het gat kleiner en kleiner zagen worden. Wat was daar aan de hand?
Helmut Marko, de adviseur van Red Bull, legt het in de paddock uit aan de aanwezige journalisten. Er waren wat temperaturen in de auto die omhoog schoten, tot het gevaarlijke aan toe. Door wat gas terug te nemen, konden die temperaturen onder controle worden gehouden. Het is dus niet dat de zelf auto langzamer ging, Verstappen moest bewust wat rustiger aan doen.
'Geen enkele reden om risico te nemen'
De uitleg van Marko: "Dat had te maken met oplopende temperaturen die we onder controle moesten houden. We moesten die binnen een bepaald window houden. Bovendien lag hij 12 seconden voor, dus er was ook geen enkele reden om risico te nemen."
Daardoor kon Verstappen dus ook geen (onnodig) risico nemen om de snelste raceronde neer te zetten. Die ging uiteindelijk naar Oscar Piastri van McLaren.